Kursplan - Marknadsföringens grunder
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA130
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2014-02-03
Reviderad
2016-01-28
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Principles of marketing : Scandinavian edition
2. ed., Scandinavian ed. : Harlow, England : Pearson, 2016 - xvii, 469 pages
ISBN: 9781292104805 LIBRIS-ID: 19372538
Övrigt
Two cases will be used for the seminars
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
-
Böcker
Essentials of marketing
Oxford : Oxford University Press, 2013. - xxiii, 413 p.
ISBN: 9780199646500 (pbk.) LIBRIS-ID: 14553341
Övrigt
Two cases will be used for the seminars
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik,
Syfte
- Att ge kunskap om teorier, modeller och begrepp inom marknadsföring
- Att ge insikter i grundläggande begrepp inom marknadsföring såsom: marknadsföring mix, segmentering, kundtillfredsställelse, differentiering, positionering, värde, strategier i olika skeden i produktens livscykel, strategier för produkter och varumärken, kännetecken av tjänster, industriell produkter, prissättning, distribution och kommunikativa aktiviteter
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- integrera och använda grundläggande marknadsföringsteorier och modeller för att lösa marknadsföringsproblem i företag och andra organisationer
- fatta strategiska marknadsföringsbeslut i företag och andra organisationer
- analysera och diskutera marknadsföringsproblem,
- identifiera och välja relevanta metoder och teorier vid olika marknadsföringproblem
Innehåll
Marknadsföringens centrala begrepp. Marknadsbegreppet - efterfrågan, utbud, konkurrens och marknadsaktörer. Marknadsplaneringsprocessen och dess olika steg. Teorier och modeller för analys av marknadens förutsättningar och segmentering av kunder. Företagets mål och strategi och dess koppling till företagets marknadsföring. Marknadsföringsstrategier. Marknadsföringsbeslut utifrån de olika konkurrensmedlen. Olika branschers och marknadssituationers karaktärsdrag och förutsättningar vad gäller konsumentmarknader, tjänstemarknader och industriella marknader.
Undervisning
Kursen genomförs genom föreläsningar, övningar och diskussioner
Behörighet
Engelska B (områdesbehörighet 4 med förändring). För den som har betyg från Gy11/Vux12 krävs endast grundläggande behörighet.
Examination
Tentamen (TEN2), 4 hp, betyg Godkänt (G) eller Väl Godkänt (VG)
Inlämningsuppguft (INL1), 3,5 hp, betyg Godkänt (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med EFO252 Marketing basics.