Kursplan - Psykisk ohälsa, hälsa och återhämtning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE150
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teoretiska grunder för vårdande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 307 s.
ISBN: 9789147114115 LIBRIS-ID: 18031934
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
The tidal model : a guide for mental health professionals
London : Routledge, 2005 - 282 s.
ISBN: 1-58391-800-0 LIBRIS-ID: 9503497
Att undersöka hälsa och vårdande
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789127134874 LIBRIS-ID: 14850374
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s.
ISBN: 9781496300232 LIBRIS-ID: 19245684
Vårdande vid psykisk ohälsa : - på avancerad nivå
2. uppl. : Studentlitteratur AB, 2014 - s.
ISBN: 9789144095394 LIBRIS-ID: 16666939
Övrigt
Samtliga böcker kommer att användas också i andra delkurser i specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot psykiatrisk vård.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Artiklar
Developing concepts in caring science based on a lifeworld perspective
International Journal of Qualitative Methods, 2005, 4(2);57-67,
URL: Länk
Mental health inequalities and mental health nursing
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 2009, 16(8); 762-771. doi: 10.1111/j.1365-2850.2009.01453.x,
Recovery: The lived experience of rehabilitation
Psychiatric Rehabilitation Journal, 1988, 11(4);11-19,
URL: Länk
Introducing compassion-focused therapy
Advances in Psychiatric Treatment, 2009, 15; 199-208. doi: 10.1192/apt.bp.107.005264,
What makes an excellent mental health nurse? A pragmatic inquiry initiated and conducted by people with lived experience of service use
International Journal of Mental Health Nursing, 23 (2), 2014
URL: Länk
Recovery and person-centeredness in mental health services: roots of the concepts and implications for practice
International Practice Development Journal, 2015, 5 (suppl.);1-7,
URL: Länk
Severe mental illness and type 2 diabetes: using theory and research evidence to develop complex behavior change intervention
Journal of Psychiatric and mental Health Nusring, 2016, 23(5); 312-321.doi: 10.1111/jpm.12311,
Qualitative synthesis in practice: some pragmatics of meta-ethnography
Qualitative Research, 15(3);334-350. doi: 10.1177/1468794114524221,
Positioning mental health nursing practice within a positive health paradigm
International Journal of Mental Health Nursing, 22, 116-124. doi: 10.1111/j.1447-0349.2012.00848.x,
An analysis of discourses shaping mental health practitioners.
Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 18; 712-720. doi: 10.1111/j.1365-2850.2011.01721.x,
Kompendium
The Tidal Model. Psykisk hälsa, återerövrande och återhämtning
2016,
Webbsidor
Referenslitteratur
African American adolescents and mental mealth care: A Metasynthesis
Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 2014, 27; 83-92. doi: 10.1111/jcap.12074,
Assessment in psychiatric and mental health nursing : in search of the whole person
2. ed. : Cheltenham, U.K. : Nelson Thornes, 2004 - xvi, 384 p.
ISBN: 9780748778010 LIBRIS-ID: 10591820
Postpartum depression: a metasynthesis
Qualitative Health Research, 2002, 12(4);453-472. doi: 10.1177/104973202129120016,
MI för praktiker : stöd och vägledning för motiverande samtal
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 346 s.
ISBN: 9789127140943 LIBRIS-ID: 17421652
Meta-ethnography : synthesizing qualitative studies
Beverly Hills, Calif. : Sage Publications, cop. 1988 - 88 s.
ISBN: 0-8039-3022-4 LIBRIS-ID: 5689875
KBT i omvårdnadsarbetet : om meningsskapande i gemenskap
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 378 s.
ISBN: 978-91-44-05907-5 LIBRIS-ID: 13520441
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och bredda sin förståelse för vad psykisk ohälsa, hälsa och återhämtning kan innebära för patienter inom psykiatrisk vård, samt utveckla sin förmåga att samtala med patienter om psykisk ohälsa och hälsa. Vidare syftar kursen till att studenten också skall kunna värdera kunskapsteoretiska ansatser som används inom vårdvetenskaplig forskning och deras betydelse för forskning och teoriutveckling inom det psykiatriska vårdområdet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 diskutera vilken betydelse livsvärldsperspektivet har för att förstå människors upplevelser av psykisk ohälsa, hälsa och återhämtning
2 analysera hälsohinder och hälsoresurser hos personer med psykisk ohälsa, och på basen av sin analys beskriva förebyggande och hälsofrämjande åtgärder
3 genomföra hälsosamtal och anpassa informationen till personens behov med beaktande av personens perspektiv
4 reflektera över det egna förhållningssättets betydelse för etablerandet av en vårdande relation
5 reflektera över synen på psykisk ohälsa i samhället, samt över vilken betydelse genus, kulturell tillhörighet och ålder har för förståelsen av patientens psykiska ohälsa och hälsa
6 analysera och skapa förutsättningar för teamarbete
Vidare skall studenten med utgångspunkt i vårdvetenskaplig teoribildning och klinisk vårdforskning kunna:
7 jämföra kunskapsteoretiska traditioner och de konsekvenser de får för forskning och teoriutveckling inom psykiatrisk omvårdnad
8 analysera, kritiskt granska och tillämpa vårdvetenskapliga teorier och begrepp med relevans för området
9 söka, bearbeta och kritiskt granska vetenskaplig litteratur
10 reflektera över specialistsjuksköterskans kompetens och ansvar för den psykiatriska omvårdnaden
Innehåll
Personcentrerad vård
Den kapabla människan
Återhämtning
Livsvärldsperspektiv
Hälsa och lidande inom psykiatriskt vårdkontext
Den vårdande relationen
Motivation
Medkänsla med sig själv och andra
Intervjuer och samtal
Psykiatrisk omvårdnad som vetenskaps-, forsknings- och tillämpningsområde
Begrepps- och teoriutveckling inom vårdvetenskap
Kunskapsteori
Förståelse och förklaring som kunskapsteoretiska närmelsesätt
Genus och kultur
Analys och kritisk granskning
Teamarbete
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer: föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Vidare arbetar studenten fortlöpande genom utbildningen med sin personliga och professionella utveckling (PPU). Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till aktivt kunskapssökande, att diskutera vetenskapsbaserad kunskap och att utveckla sin förmåga till samarbete.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig teori och metod på grundnivå motsvarande 15 hp. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 2 hp, grupptentamen i form av muntlig presentation samt skriftlig inlämningsuppgift, avser lärandemål 7-10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, Inlämningsuppgift, 2,5 hp, individuellt skriftligt arbete, avser lärandemål 1-2, 9-10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 0,5 hp, PPU-dokument, del 1, avser lärandemål 4, betyg Underkänd (U), eller Godkänd (G).
LAB1, Laboration, 1 hp, genomföra och dokumentera hälsosamtal, avser lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
NÄR1, Närvaro, 1,5 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av föreläsningar och seminarier, samt aktivt deltagande i workshops, och webbaserade diskussioner, avser lärandemål 1, 5, 6 och 10. Frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på GRU1 och INL1 samt G på INL2, LAB1 och NÄR1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd