Kursplan - Psykopatologi
Omfattning
12 hp
Kurskod
BMA080
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Psychiatric and mental health nursing : the craft of caring
2. ed. : London : Hodder Arnold, cop. 2009 - xv, 757 s.
ISBN: 9780340947630 LIBRIS-ID: 11460229
Psykoser : ett integrerat perspektiv / Johan Cullberg
2., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 303, [1] s.
ISBN: 91-27-09905-9 (inb.) LIBRIS-ID: 9706495
Barn- och ungdomspsykiatri
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 568 s.
ISBN: 9789127131415 LIBRIS-ID: 17131336
Psykologi för sjuksköterskor
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 403 s.
ISBN: 9789144084671 LIBRIS-ID: 18120297
Artiklar
A clinical communication tool for the assessment of psychotropic medication side effects
2015
The intensity and correlates of the feelings of loneliness in people with psychosis
2016
Developing resilient children and families when parents have mental illness: A family-focused approach.
International Journal of Mental Health Nursing, 21, 311, 2012
What does mental health nursing contribute to improving the physical health of service users with severe mental illness?
2017
A Unified Theory of Development: A Dialectic Integration of Nature and Nurture
Child Development, January/February 2010, Volume 81, Number 1, Pages 622,
Why do psychiatric patients stop antipsychotic medication? A systematic review of reasons for nonadherence to medication in patients with serious mental illness
2017
När den livsviktiga anknytningen inte fungerar
Psykologtidningen, 9/08,
Vi blir våra relationer - Om mentalisering, en livslång process
Psykologtidningen, 12/08,
Frågorna som överraskar det omedvetna
Psykologtidningen, 10/09,
Webbadresser
Psykos och självmord. Självmordskommunikation, livshändelser och vårdrelaterade händelser före självmord hos 21 personer med psykossjukdom
Karolinska Institutet, Stockholm,
URL: Länk
Bedöma barns mognad för delaktighet. Kunskapsstöd för socialtjänsten, hälso- och sjukvården samt tandvården
URL: Länk
Övrigt
Det kan tillkomma ytterligare ca 70 sidor efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Psykoser : ett integrerat perspektiv / Johan Cullberg
2., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 303, [1] s.
ISBN: 91-27-09905-9 (inb.) LIBRIS-ID: 9706495
Barn- och ungdomspsykiatri
3., rev. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2015 - 568 s.
ISBN: 9789127131415 LIBRIS-ID: 17131336
Artiklar
A patient perspective of the impact of medication side effects on adherence: results of a cross sectional nationwide survey of patients with schizophrenia.
BMC Psychiatry, 12:20, 2012
Developing resilient children and families when parents have mental illness: A family-focused approach.
International Journal of Mental Health Nursing, 21, 311, 2012
Should we or shouldn´t we? Mental Health Nurses views on physical health care of mental health consumers.
International Journal of Mental Health Nursing, 21, 202-210, 2012
Pervasive refusal syndrome among asylum-seeking children
Clinical Child Psychology and Psychiatry (s. 457-473), 2006
Do women express and experience psychosis differently from men? Epidemological evidence from the Australian national study of low prevalence (psychotic) disorder, volym 42
Australian and New Zeeland Journal of Psychiatry, 2008
A Unified Theory of Development: A Dialectic Integration of Nature and Nurture
Child Development, January/February 2010, Volume 81, Number 1, Pages 622,
När den livsviktiga anknytningen inte fungerar
Psykologtidningen, 9/08,
Vi blir våra relationer - Om mentalisering, en livslång process
Psykologtidningen, 12/08,
Frågorna som överraskar det omedvetna
Psykologtidningen, 10/09,
Webbadresser
Psykos och självmord. Självmordskommunikation, livshändelser och vårdrelaterade händelser före självmord hos 21 personer med psykossjukdom
Karolinska Institutet, Stockholm,
URL: Länk
Övrigt
Kan tillkomma ytterligare ca 50 sidor efter anvisning av lärare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utöka sina kunskaper om de senaste vetenskapliga rönen beträffande de psykiska störningarnas etiologi, epidemiologi, diagnostik och behandling. Kursen syftar också till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om normal och avvikande psykologisk utveckling genom hela livet. Vidare syftar kursen till att studenten skall skaffa sig kunskap om de samhälleliga styrdokument som reglerar psykiatrins verksamhetsområde. Dessutom syftar kursen till att studenten skall utveckla sin förmåga att genomföra risk- och skyddsbedömningar samt problematisera olika perspektiv på bedömningar inom psykiatrisk vård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 beskriva normal psykologisk utveckling genom hela livet, samt identifiera hot mot denna utveckling
Dessutom skall studenten, med beaktande av ålder/kön/kulturellt perspektiv kunna:
2 identifiera och urskilja symtombilder som kan härledas till specifika psykiska störningar
3 urskilja symtom som kan ha samband med oönskade behandlingseffekter
4 genomföra komplexa bedömningar
5 beskriva och beakta sambandet mellan psykiska störningar och möjliga funktionsnedsättningars inverkan på patientens tillvaro
6 tillämpa olika förklaringsmodeller för psykiska störningars etiologi, epidemiologi, diagnostik och behandling
7 prioritera vårdaktiviteter med utgångspunkt i risk- och skyddsbedömningar
8 söka, analysera och värdera forskningsrapporter som har medicinsk evidens inom specialistområdet
9 beskriva och redogöra för samhälleliga styrdokument som påverkar vårdens utformning inom specialistområdet
10 relatera personlig och professionell utveckling till psykologisk teoribildning
Innehåll
Utvecklingspsykologi
Biologiska och psykologiska förklaringsmodeller för psykiatriska störningar
Etiologi, epidemiologi, diagnostik och behandling
Psykotiska sjukdomar, förstämningssyndrom, ångesttillstånd, personlighetssyndrom, neuropsykiatri
Substansbrukssyndrom
Samsjuklighet
Suicidprocessen
Rättspsykiatri
Socialpsykiatri
Lagstiftning inom verksamhetsområdet
Tvärprofessionellt samarbete
Risk- och skyddsbedömningar
Farmakovigilans
Behandlingsforskning
Patientsäkerhet
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av individuella och gruppbaserade studieformer: föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Vidare arbetar studenten fortlöpande genom utbildningen med sin personliga och professionella utveckling (PPU). Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till aktivt kunskapssökande, diskutera vetenskapsbaserad kunskap och utveckla sin förmåga till samarbete.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En A/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Sv B/Sv 3.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 2,5 hp, i form av muntlig presentation samt skriftlig inlämningsuppgift, avser lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuellt skriftligt arbete, avser lärandemål 2-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 0,5 hp, PPU-dokument, del 2, avser lärandemål 10, betyg Underkänd (U), eller Godkänd (G).
NÄR1, Närvaro, 2 hp, obligatorisk närvaro vid 80 % av föreläsningar och seminarier samt aktivt deltagande i workshops och webbaserade diskussioner, avser lärandemål 1-7 och 9. Frånvaro utöver detta kompletteras i samråd med kursansvarig lärare, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen, avser lärandemål 2-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och TEN1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter BMA048