Kursplan - Internationellt och transnationellt socialt arbete
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA059
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
International perspectives on social work : global conditions and local practice
Basingstoke : Palgrave Macmillan, 2006 - ix, 258 p.
ISBN: 1-4039-3951-9 (pbk.) : LIBRIS-ID: 10231168
Artiklar
Globalization, contemporary challenges and social work practice
International Social Work, 2010, 53(5):599-612,
Care managers' experiences of cross-cultural needs assessment meetings: the case of late-in-life immigrants.
Ageing & Society, 2013
URL: Länk
The family as a nation-state project in a global context. Implications for 'social citizenship' and social welfare
Paper presented at the 7th ESPAnet conference 2009 Session: nr. 18 Governing welfare: Beyond states and markets?,
URL: Länk
Övrogt
Project material related to international humanitarian aid will distributed in class.
.,
Students will search at least three articles related to assignment and learning outcomes for the course.
.,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig utökad kunskap om socialt arbete internationellt och transnationellt, för att få en fördjupad förståelse för det sociala arbetets gränsöverskridande globala och lokala sammanhang. Ett ytterligare syfte är att studera socialt utvecklings-och hjälparbete som en specifik del av internationellt socialt arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 definiera och beskriva internationellt och transnationellt socialt arbete
2 visa kunskap om globala sammanhang som påverkar socialt arbete
3 redogöra för olika internationella konventioner och samarbetsorganisationer inom socialt arbete
4 beskriva och förstå samhällsarbete som en del i internationellt socialt arbete
Färdighet och förmåga
5 förklara hur social rörlighet och social utsatthet utanför nationsgränser påverkar socialt arbete inom nationsgränser
6 reflektera över hur socialt arbete möter och arbetar med transnationella individer och familjer
7 analysera och diskutera humanitärt hjälparbete och socialt utvecklingsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
8 granska, värdera och kritiskt reflektera över metodologiska och etiska problem inom internationellt och transnationellt socialt arbete i sammanhang där den professionella identiteten som socialarbetare utmanas
9 visa en medvetenhet om socialarbetarens skiftande roller i internationell jämförande kontext
Innehåll
Definitioner och konkreta kontexter av internationellt och transnationellt socialt arbete
Socialtjänstens möten med transnationella familjer
Mänskliga rättigheter och internationella konventioner
Konflikter, krig och politisk och/eller religiös ofrihet
Katastrofer och människors upplevelser av förlust
Exempel på internationella och transnationella projekt i socialt arbete
Socialarbetaren i samarbete med andra aktörer, formella såväl som volontära organisationer, i olika slags samhällsarbete och i internationella sammanhang
Etiska dilemman, exempelvis i sammanhang där socialarbetaren utmanas i sin nationella professionella identitet
Undervisning
Undervisningen görs genom interaktiva föreläsningar, seminarier och gruppövningar/arbeten, samt en fältstudie. Genom dessa olika former av lärande ska de studerande träna ett aktivt kunskapssökande, kritisk reflektion samt fördjupad diskussionsförmåga. Ett ytterligare syfte med undervisningen är att den ska främja ett gott samarbetsklimat med respekt för individens såväl som gruppens ansvar.
Särskild behörighet
105 hp inom Socionomprogrammet eller motsvarande.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 0,5 hp, delta i reflektionsgrupp. Lärandemål 8-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 1,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift. Lärande mål, 1-2, 5-6, 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 1,5 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift i grupp. Lärandemål 6-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL3, Inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift. Lärandemål 1-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1 hp, muntlig gruppuppgift utifrån fältbesök. Lärande mål 1-2, 5-6, 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och INL3 samt G på GRU1, INL2 och SEM1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd