Kursplan - International Marketing
Omfattning
15 hp
Kurskod
EFO253
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2016-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Are consumers international? A study of CSR, Cross-Border Shopping Commitment and Purchase Intent among Online Consumers
Journal of global marketing, 2018
What is a global manager?
Harvard Business Review, Vol. 70 No. 5., 2003
Entrepreneurship and the Development of Global Brands
Business History Review, Vol. 81 No. 4, 2007
Speed of internationalization: Conceptualization, measurement and validation
Journal of World Business, 49(4), 2014
A strategic approach to internationalization: a traditional versus a born-global approach.
Journal of International Marketing 12, no. 1, 2004
Globalization in the age of Trump
Harvard Business Review, 95 (4), 2017
International marketing managers' cultural sensitivity: relevance, training requirements and a pragmatic training concept
International Business Review, 10(6), 2001
The Internationalization Process of the Firm - A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Market Commitments
Journal of International Business Studies, 1977
The sustainability-age dilemma: A theory of (un)planned behavior via influencers
Journal of Consumer Marketing, 17(1)., 2017
The globalization of markets
Readings in international business: a decision approach, 1993
Character and virtue ethics in international marketing: An agenda for managers, researchers and educators
Journal of Business Ethics, 18(1), 1999
The Impact of Psychic Distance on Consumers' Behavior in International Online Purchasing
Journal of International Consumer Marketing Vol. 25 No. 4, 2013
-
Artiklar
Entrepreneurship and the Development of Global Brands
Business History Review, 2007
Guidelines for developing international marketing strategies
The Journal of Marketing, 1973
What is a global manager?, volym BEST OF HBR
Harvard Business Review, 2003
International marketing managers' cultural sensitivity: relevance, training requirements and a pragmatic training concept
International Business Review, 2001
The Impact of Psychic Distance on Consumers' Behavior in International Online Purchasing
Journal of International Consumer Marketing, 2013
Information technology and performance in industrial business relationships: the mediating effect of business development
Journal of Business & Industrial Marketing, 2017
The GMS: A Broad Conceptualization of Global Marketing Strategy and Its Effect on Firm Performance
Journal of Marketing, 2001
-
Artiklar
What is a global manager?, volym BEST OF HBR
Harvard Business Review, 2003
Entrepreneurship and the Development of Global Brands
Business History Review, 2007
The Impact of Psychic Distance on Consumers' Behavior in International Online Purchasing
Journal of International Consumer Marketing, 2013
Standardization versus adaptation of international marketing strategy: an empirical investigation
The Journal of Marketing, 1993
Online internationalisation, psychic distance reduction and the virtuality trap
International Business Review, 2006
The role of expatriates in the management of interdependence, complexity and risk in multinational corporations
Journal of International Business Studies, 1990
Drivers and customer satisfaction outcomes of CSR in supply chains in different institutional contexts
International Marketing Review, 2016
Seeing through smoke and mirrors: A critical analysis of marketing CSR
Journal of Business Research, 2013
Environmental Strategies as Automorphic Patterns of Behaviour, volym 18
Business Strategy and the Environment, 2009
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en översikt av den internationella miljön ett företag agerar inom och tillhandahålla verktyg för att hantera marknadsföring frågor ett företag kan möta i ett internationellt sammanhang.
Ett annat syfte är att utveckla studenternas personliga förmåga vad gäller muntliga och skriftliga presentationer, kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökning, granskning information, litteratur och annat material, samt grupparbeten.
Ett övergripande syfte är att stimulera en interaktiv studiemiljö för att,
- Öka utbytet av värderingar och tankar,
- Ge studenten en inblick i olika sätt att leva och också:
- Ge studenten möjlighet att utveckla en övergripande förståelse för olika kulturer.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- Muntligen och skriftligen beskriva de praktiska och teoretiska egenskaper av olika internationella marknader och därmed sammanhängande frågor marknadsföring;
- Visa förmåga att integrera kunskap och hantera komplexa uppgifter när han / hon utvärderar olika alternativ om marknadsanalys och ett företags strategier för tillträde och / eller pågående verksamhet på internationella marknader.
- Genomföra en marknadsplan som bygger på lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen och annan insamlad och granskas information;
- Formulera bedömningar och göra bedömningar baserade på ofullständiga uppgifter om ett företags politiska, ekonomiska, kulturella och tekniska miljö,
- Visa att han / hon kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser, underbyggnad och metoder (om ovannämnda studieresultat), till specialister och icke-specialister internationell publik klart och tydligt;
- Peer-review och ge kollegiala respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera sitt eget bidrag i varje inlärning, och;
- Studera på ett sätt som är mycket individinriktad och självständigt, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och även indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i olika inlärningssituationer aktiviteter under kursen.
Innehåll
Kursen ger ett internationellt och ett kulturellt perspektiv på management och marknadsföring där vi diskuterar och analyserar politiska, ekonomiska, kulturella och tekniska förhållanden. Vi tar även hänsyn till den statliga påverkan och det omgivande näringslivets effekt på företag. En del av kursen är att skapa modeller för att lösa marknadsföringsproblem i en internationell miljö.
Kursen handlar också om att kritiskt tillämpa den insamlade informationen från olika aktiviteter som relaterar till de praktiska färdigheter du behöver som marknadsförare i olika internationella sammanhang. Arbetsuppgifterna kommer att baseras på fallstudier där olika företag marknadsföringsstrategier undersöks och analyseras noggrant.
En viktig del är att ge färdigheter i att analysera vetenskapliga artiklar och även att öka förmågan att utföra presentationer i muntlig och skriftlig form. Ett viktigt inslag är bruket av kommunikativ förmåga och låta studenten utveckla förmågan att ansluta teorier och modeller med praktiska uppgifter för sin framtida yrkeskarriär.
Undervisning
Seminariaktivitet (5 hp): På seminarierna måste studenten vara redo att engagera sig i diskussioner om kursmaterialet. Deltagande inkluderar: fysisk närvaro, engagemang i aktiviteter i klassrummet och diskussioner, samt att lämna in ett dokument om litteratur av seminariet.
Projekt (5 hp): Denna del av kursen är ett grupparbete som innebär att studenterna i mindre grupper simulerar att de har ett eget företag som ska expandera på en internationell marknad. Varje vecka presenterar varje grupp sitt företag och dess aktiviteter ur olika synvinklar, samt ger feed back på varandras arbeten.
Skriftligt prov (5 hp) Kursen avslutas med en hemtenta på hela kursmaterialet.
Särskild behörighet
60 hp företagsekonomi med successiv fördjupning, varav 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska 15 hp ska vara på nivå G1F. Dessutom krävs En B/En 6.
Examination
Projekt (PRO1), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Hemtantamen (HEM1) , 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd