Kursplan - Engelska för grundlärare 4-6, del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
ENA602
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-12-12
Reviderad
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Texts, topics and tasks : teaching English in years 4-6
1. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 268 s.
ISBN: 9789144080536 LIBRIS-ID: 16440001
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 180 s.
ISBN: 978-0-19-442207-9 (pb, 2007) LIBRIS-ID: 10255194
Children's Literature in Second Language Education
BLOOMSBURY PUBLISHING PLC, 2014 - 224 s.
ISBN: 9781472576279 LIBRIS-ID: 16867445
Gorilla
Candlewick Press, 2014
Teaching children's literature : making stories work in the classroom
Abingdon [England] : Routledge, 2008. - x, 220 s.
ISBN: 9780415421010 LIBRIS-ID: 11134285
Kensuke´s Kingdom
Scholastic, 2004
The bad beginning
Harper Trophy, 2008
Sleepovers
Random House children´s Publishers UK, 2008
The Lorax
London : HarperCollins Children's, 2012. - 1 volume
ISBN: 978-0-00-745593-5 LIBRIS-ID: 14849768
Pancho Rabbit and the Coyote
Kompendier
Texter kommer att göras tillgängliga på Blackboard.
Referenslitteratur
-
Böcker
Texts, topics and tasks : teaching English in years 4-6
1. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 268 s.
ISBN: 9789144080536 LIBRIS-ID: 16440001
Teaching children's literature : making stories work in the classroom
Abingdon [England] : Routledge, 2008. - x, 220 s.
ISBN: 9780415421010 LIBRIS-ID: 11134285
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 180 s.
ISBN: 978-0-19-442207-9 (pb, 2007) LIBRIS-ID: 10255194
Children's Literature in Second Language Education
BLOOMSBURY PUBLISHING PLC, 2014 - 224 s.
ISBN: 9781472576279 LIBRIS-ID: 16867445
Gorilla
Candlewick Press, 2014
Kensuke´s Kingdom
Scholastic, 2004
The bad beginning
Harper Trophy, 2008
Sleepovers
Random House children´s Publishers UK, 2008
-
Böcker
Texts, topics and tasks : teaching English in years 4-6
1. ed. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 268 s.
ISBN: 9789144080536 LIBRIS-ID: 16440001
Teaching children's literature : making stories work in the classroom
Abingdon [England] : Routledge, 2008. - x, 220 s.
ISBN: 9780415421010 LIBRIS-ID: 11134285
Teaching young language learners
Oxford : Oxford University Press, 2006 - 180 s.
ISBN: 978-0-19-442207-9 (pb, 2007) LIBRIS-ID: 10255194
Children's Literature in Second Language Education
BLOOMSBURY PUBLISHING PLC, 2014 - 224 s.
ISBN: 9781472576279 LIBRIS-ID: 16867445
Gorilla
Candlewick Press, 2014
Kensuke´s Kingdom
Scholastic, 2004
The bad beginning
Harper Trophy, 2008
Sleepovers
Random House children´s Publishers UK, 2008
The Snail and the Whale
Puffin Books, 2006
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att fördjupa sina kunskaper i engelska och engelsk språkdidaktik, samt att utveckla sin kreativa och kommunikativa förmåga, inklusive grundläggande akademiskt skrivande. Studenten förväntas också tillägna sig kunskaper om engelskspråkig barnlitteratur, litteraturdidaktik, estetiska lärprocesser, interkulturell förmåga samt bedömning i språkinlärningssammanhang.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kommunicera ledigt och korrekt på engelska med god anpassning till situation och mottagare
2. tillämpa tekniker och strategier för akademiskt skrivande
3. utarbeta och tillämpa strategier för att skapa en lustfylld och interaktiv språkmiljö i klassrummet
4. identifiera undervisningsstrategier för hållbar utveckling
5. göra medvetna val av barnlitteratur och andra kulturyttringar med utgångspunkt i didaktiska teorier om språkundervisning för yngre åldrar
6. använda barnlitteratur, andra kulturyttringar och olika typer av medier för att stödja elevers språkutveckling, samt utveckla deras kreativitet och interkulturella förmåga
7. planera och utvärdera längre och sammanhängande läraktiviteter i engelska med stöd i gällande styrdokument och aktuell ämnesdidaktisk forskning
8. identifiera och utvärdera olika sätt att bedöma och dokumentera elevers lärande och utveckling i engelska
Innehåll
- Muntlig och skriftlig kommunikation, inklusive akademiskt skrivande
- Engelskspråkig barnlitteratur, inklusive rim och ramsor, sånger, drama, bild, film och andra kulturyttringar på engelska
- Tillämpad språkdidaktik, inbegripet litteraturdidaktik, interkulturell förmåga och estetiska lärprocesser
- Bedömning för lärande
- Fältstudier
Undervisning
Undervisningen sker på engelska, i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar och fältstudier. Undervisningen innehåller IKT-baserade moment.
Särskild behörighet
60 hp från grundlärarprogrammet 4-6 varav 15 hp utbildningsvetenskaplig kärna samt 45 hp ämnesstudier varav 5 hp Engelska för grundlärare 4-6.
Examination
INL1, inlämningsuppgifter: kommunikation och akademiskt skrivande, samt fältstudier, 4 hp, avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, muntlig och praktisk redovisning: kommunikation och akademiskt skrivande, 2 hp, avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, muntlig och praktisk redovisning: litteratur, kultur och litteraturdidaktik, inklusive fältstudier, 2 hp, avseende lärandemål 3-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, hemtentamen: litteratur och litteraturdidaktik samt akademiskt skrivande, 4 hp, avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
ÖVN1, webbaserade övningar: kommunikation och akademiskt skrivande, 1,5 hp, avseende lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
ÖVN2, webbaserade övningar: litteratur, kultur och litteraturdidaktik, 1,5 hp, avseende lärandemål 3-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För att erhålla sammanfattningsbetyget Väl Godkänd för hela kursen ska den studerande ha uppnått detta betyg på minst 8 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med kommunikations- och litteraturkurser inom Engelska 1.