Kursplan - Teknikdidaktik för ämneslärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU186
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Teknikutbildning för framtiden : perspektiv på teknikundervisningen i grundskola och gymnasium
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 221 s.
ISBN: 978-91-47-10001-9 LIBRIS-ID: 12189859
Övrigt
Kurs- och läroplaner i teknik för grundskolan och gymnasiet (finns att hämta på skolverkets hemsida)
Artiklar och avhandlingar från nätet kan tillkomma
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten inblickar i teknikdidaktik och i teknik som kunskapsområde. Olika perspektiv inom teknik belyses såsom etik, genus, teknikhistoria samt entreprenörskap och IKT-användning. Dessutom ger kursen vissa internationella utblickar rörande teknikundervisning. Kursen ska ge studenten förståelse för skolämnet teknik.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. jämföra olika perspektiv på och definitioner av teknik samt teknik som företeelse, skolämne och högskoleämnen
2. beskriva och jämföra olika teknikdidaktiska traditioner och teorier som rör elevers lärande och begreppsbildning i teknik
3. redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet, de behov, drivkrafter och villkor som legat till grund för teknikens utveckling samt visa kunskap om hur dagens samhälle påverkar natur, människa och miljö samt relatera sina kunskaper till internationella kontexter
4. diskutera och reflektera över genusaspekter, etiska och globala perspektiv kopplade till teknik
5. utifrån nationella och lokala styrdokument för teknik samt ämnesdidaktisk forskning göra medvetna didaktiska val och internationella jämförelser
6. diskutera och reflektera över sin yrkesroll och ämneskompetens med tanke på hur man kan ta vara på elevers erfarenheter av teknik
Innehåll
- Utvecklingen av tekniken i ett historiskt perspektiv
- Definitioner av teknik, av teknikundervisning och teknisk kunskap
- Begrepps- och kunskapsbildning samt ämnesdidaktisk forskning
- Ämnet teknik i skolan
- Hållbar utveckling, etik, genus och IKT
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier på övningsskolan, studiebesök. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
58,5 hp varav 22,5 hp ämne 1, 15hp ämne 2, 15 hp UVK.
Examination
SEM1, seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande i seminarium och studiebesök avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, fältstudie, 1 hp, genomföra och rapportera en fältstudie avseende lärandemål 1, 2, 4, 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämning, 4 hp, genomföra och rapportera inlämningsuppgifter individuellt eller i grupp avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd