Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU184
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Likabehandling i förskola & skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 240 s.
ISBN: 978-91-47-10034-7 LIBRIS-ID: 12743878
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
EN av nedanstående böcker väljer du till som obligatorisk litteratur och läser:
Uppdrag lärarledarskap : ledarskap, relationer och grupprocesser
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-10062-0 LIBRIS-ID: 12633187
Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 335 s.
ISBN: 978-91-44-07545-7 LIBRIS-ID: 13504398
Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2011 - 204 s.
ISBN: 978-91-40-67238-4 LIBRIS-ID: 12072066
Webbadresser
Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Stockholm : Skolverket, 2012 - 55 s.
ISBN: 978-91-87115-32-5 LIBRIS-ID: 13499039
Vad fungerar? : resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket, 2011 - 84 s.
ISBN: 978-91-86529-19-2 LIBRIS-ID: 12135058
URL: Fulltext
Referenslitteratur
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
Stockholm : Skolverket, 2013 - 190 s.
ISBN: 9789175590752 LIBRIS-ID: 16010447
Drama : ledarskap som spelar roll
1. upp. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 226 s.
ISBN: 9789144068039 LIBRIS-ID: 12347469
Konflikthantering i professionellt lärarskap
3., [uppdaterade och utökade] uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789140691675 LIBRIS-ID: 17884683
Hantera konflikter och förebygg våld : förhållningssätt och färdigheter : teori och praktik i skola och fritidshem
Jonstorp : Konfliktlösning i skola och arbete (KSA), 2011 - 290 s.
ISBN: 978-91-633-8403-5 LIBRIS-ID: 12165163
-
Böcker
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Likabehandling i förskola & skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 240 s.
ISBN: 978-91-47-10034-7 LIBRIS-ID: 12743878
Låt oss tvista igen! : om konflikthantering i förskola och skola
Stockholm : Lärarförbundets förlag, cop. 2010 - 118 s.
ISBN: 978-91-977615-6-7 LIBRIS-ID: 11904225
Det sociala livet i skolan : socialpsykologi för lärare
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 378 s.
ISBN: 9789147105434 LIBRIS-ID: 13891823
Webbadresser
Arbetet mot diskriminering och kränkande behandling
Stockholm : Skolverket, 2012 - 55 s.
ISBN: 978-91-87115-32-5 LIBRIS-ID: 13499039
Lika rättigheter i skolan- ett stöd i skolans likabehandlingsarbete
Diskrimineringsombudsmannen, 2012
URL: http://www.do.se/stodmaterial/forskola-skola-och-hogskola/lika-rattigheter-i-skolan/
Referenslitteratur
Konflikthantering i skolan : den andra baskunskapen
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur, 2008 - 205 s.
ISBN: 9789127411517 LIBRIS-ID: 10829494
Normkritiska perspektiv : i skolans likabehandlingsarbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 135 s.
ISBN: 978-91-44-07945-5 LIBRIS-ID: 12731960
Accepted or Rejected in school
Europea Research Journal, 2004
URL: http://www.wwwords.co.uk/eerj/content/pdfs/3/issue3_4.asp
Children with behavior problems: The influence of social competence and social relations on problem stability, school achievement and peer acceptance across the first six years of school
Infant and Child Development, 2006
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/icd.448/abstract
Vad fungerar? : resultat av utvärdering av metoder mot mobbning
Stockholm : Skolverket, 2011 - 84 s.
ISBN: 978-91-86529-19-2 LIBRIS-ID: 12135058
URL: Fulltext
Kränkningar i skolan : analyser av problem och lösningar
Stockholm : Skolverket, 2013 - 190 s.
ISBN: 9789175590752 LIBRIS-ID: 16010447
Drama : ledarskap som spelar roll
1. upp. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 226 s.
ISBN: 9789144068039 LIBRIS-ID: 12347469
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i den pedagogiska praktiken, med särskilt fokus på skolans årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
2. redogöra för och kritiskt granska olika synsätt och teorier kopplade till sociala samspelsprocesser, konflikthantering, inkluderings- och exkluderingsprocesser
3. reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
4. planera ett praktiskt pedagogiskt arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn och relatera det till rådande styrdokument
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Exkluderings- och inkluderingsprocesser
- Sociala relationer och grupprocesser
- Pedagogiskt ledarskap och konflikthantering
- Likabehandling och diskrimineringsgrunderna
- Diskriminering, kränkande behandling och trakasserier
- Normkritiska perspektiv
- Estetiska uttrycksformer i arbetet med sociala relationer
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudie.
Särskild behörighet
Minst 90 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 varav 15 hp UVK, 7,5 hp VFU samt 67,5 hp ämnesstudier.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, aktivt deltagande i gruppuppgift avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, examinerande seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd