Kursplan - Barnlitteratur och barnkultur, fördjupning i svenskämnet grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
LIA025
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Bröderna Lejonhjärta
12. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren, 2013 - 248 s.
ISBN: 9789129688313 LIBRIS-ID: 13962582
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 487 s., [8] pl.-s.
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.) LIBRIS-ID: 9828173
Synas, höras, finnas : plats för barnkultur!
Stockholm : Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet, 2015 - 116 s.
ISBN: 9789198232301 LIBRIS-ID: 17873028
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-08953-6 LIBRIS-ID: 11267064
URL: Omslagsbild
Kompendier
Deconstructing the Hero. Literary theory and Children's Literature
London:Routledge, 1997
"Dancing penguins and a pretentious raccoon: animated animals and 21st century environmentalism" I: McFarland & Hediger (red.), Animals and Agency. An Interdisciplinary Exploration
2009
Den underbara resan. Del 1-3
Stockholm Gidlund, 1985-87
Webbadresser
Barnlitteraturens tekniklandskap. En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:784127/FULLTEXT02.pdf
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation
2015
URL: http://www.sbi.kb.se/Bilder/bokprovning%202016/Bokprovning_Argang_2015.pdf
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2011
Artiklar
Ungdomar & musik.
Ingår i:
Tvärsnitt : humanistisk och samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Humanistisk-samhällsvetenskapliga forskningsrådet (HSFR), 1979-2011
URL: Länk
2001 (23:1), s. [36]-51 : ill.
Bilderna av Kent : en fallstudie av musikjournalistik, autenticitet och musikmytologi
URL: html
2003(6)
"There's always music in the air" : karaktär och funktion hos den diegetiska musiken i Twin Peaks
URL: html
2003(6)
Övrigt
Barnlitteraturlistan. Tillkommer valbar läsning från vår lista med nya skönlitterära böcker för åldersgruppen 6-9 år. Listan finns på Blackboard vid kursstart.
-
Böcker
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Bröderna Lejonhjärta
12. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren, 2013 - 248 s.
ISBN: 9789129688313 LIBRIS-ID: 13962582
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 487 s., [8] pl.-s.
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.) LIBRIS-ID: 9828173
Synas, höras, finnas : plats för barnkultur!
Stockholm : Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet, 2015 - 116 s.
ISBN: 9789198232301 LIBRIS-ID: 17873028
Populärkultur : teorier, metoder och analyser
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-08953-6 LIBRIS-ID: 11267064
URL: Omslagsbild
Kompendier
Deconstructing the Hero. Literary theory and Children's Literature
London:Routledge, 1997
"Dancing penguins and a pretentious raccoon: animated animals and 21st century environmentalism" I: McFarland & Hediger (red.), Animals and Agency. An Interdisciplinary Exploration
2009
Den underbara resan. Del 1-3
Stockholm Gidlund, 1985-87
Webbadresser
Barnlitteraturens tekniklandskap. En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:784127/FULLTEXT02.pdf
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation
2015
URL: http://www.sbi.kb.se/Bilder/bokprovning%202016/Bokprovning_Argang_2015.pdf
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2011
Övrigt
Barnlitteraturlistan. Tillkommer valbar läsning från vår lista med nya skönlitterära böcker för åldersgruppen 6-9 år. Listan finns på Blackboard vid kursstart.
-
Böcker
Böcker inom och omkring oss
[Ny utg.] : Stockholm : Gilla böcker, 2014 - 293 s.
ISBN: 9789186634544 LIBRIS-ID: 14981477
Barnboken i samhället
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 190 s.
ISBN: 978-91-44-08445-9 LIBRIS-ID: 13612655
Bröderna Lejonhjärta
12. uppl. : Stockholm : Rabén & Sjögren, 2013 - 248 s.
ISBN: 9789129688313 LIBRIS-ID: 13962582
Modig och stark - eller ligga lågt : skönlitteratur och genus i skola och förskola
Stockholm : Natur och kultur, 2005 - 487 s., [8] pl.-s.
ISBN: 91-27-11023-0 (inb.) LIBRIS-ID: 9828173
Synas, höras, finnas : plats för barnkultur!
Stockholm : Centrum för barnkulturforskning, Stockholms universitet, 2015 - 116 s.
ISBN: 9789198232301 LIBRIS-ID: 17873028
Kompendier
Deconstructing the Hero. Literary theory and Children's Literature
London:Routledge, 1997
"Dancing penguins and a pretentious raccoon: animated animals and 21st century environmentalism" I: McFarland & Hediger (red.), Animals and Agency. An Interdisciplinary Exploration
2009
Den underbara resan. Del 1-3
Stockholm Gidlund, 1985-87
Webbadresser
Barnlitteraturens tekniklandskap. En didaktisk vandring från Nils Holgersson till Pettson och Findus
URL: http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:784127/FULLTEXT02.pdf
Bokprovning på Svenska Barnboksinstitutet: En dokumentation
2015
URL: http://www.sbi.kb.se/Bilder/bokprovning%202016/Bokprovning_Argang_2015.pdf
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2011
Övrigt
Barnlitteraturlistan. Tillkommer valbar läsning från vår lista med nya skönlitterära böcker för åldersgruppen 6-9 år. Listan finns på Blackboard vid kursstart.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper om barnlitteratur- och barnkulturforskning ur olika perspektiv och deras didaktiska tillämpning. Kursen ger också kunskap om den samtida barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa teorier och forskning om barnlitteratur och barnkultur i olika medier ur ett genus-, etnicitets-, klass- och hållbarhetsperspektiv
2. identifiera och analysera barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
3. tillämpa och värdera kulturkritiska teorier om barnlitteratur och barnkulturs utifrån didaktiska sammanhang
4. analysera litteraturens och kulturens betydelse för barns kunskaps- och identitetsutveckling.
Innehåll
- Teorier och forskning om barnlitteratur och barnkultur ur ett genus-, etnicitets-, klass- och hållbarhetsperspektiv.
- Barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället.
- Barnkulturens mediala former och estetiska uttryckssätt.
- Samtida barnlitteratur och barnkultur ur didaktiska perspektiv.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
150 hp från GLP F-3 varav 45 hp UVK, 7,5 hp VFU samt 80 hp ämnesstudier varav 15 hp Svenska för grundlärare 1-3, introduktion samt 7,5 hp estetiska lärprocesser.
Examination
PRO1, Fältstudie, 2,5 hp, barnlitteratur, skola och samhälle, muntlig gruppuppgift avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, 5 hp, Perspektiv på barnkultur, skriftlig individuell uppgift och muntlig gruppuppgift avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd