Kursplan - Matematikdidaktisk planering, organisation och utvärdering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA021
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Matematikundervisning i praktiken
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2014 - 470 s.
ISBN: 9789185143245 LIBRIS-ID: 14982487
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Skola på vetenskaplig grund
1. uppl. : Stockholm : Natur & Kultur Akademisk, 2016 - 236 s.
ISBN: 9789127147492 LIBRIS-ID: 19347624
Synligt lärande för lärare
Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 331 s.
ISBN: 9789127134676 (inb.) LIBRIS-ID: 13524881
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 202 s.
ISBN: 978-91-38-32594-0 LIBRIS-ID: 12477715
Artiklar
Lärarhandledning för inspiration och kompetensutveckling
Nämnaren nr 4, 2013
Understanding the cultural construction of school mathematics
. In B. Larvor (Ed.), Mathematical Cultures: The London meetings 2012-2014 (pp. 9-23). Basel: Birkhäuser, 2016
Problem solving in Swedish mathematics textbooks for upper secondary school
Scandinavian Journal of Educational Research, 2015
Moderna idéer från förr och nu
Nämnaren nr 1, 2003
Swedish mathematics curricula, 1850-2014: An overview
Uppsala University, 2015
Webbadresser
Övrigt
Artiklar och övrigt material som delas ut under kursens föreläsningar
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska använda och fördjupa ämnesteoretiska och didaktiska kunskaper från ämneslärarprogrammets tidigare kurser för att planera matematikundervisning ur ett helhetsperspektiv.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning ur ett helhetsperspektiv
2. kritiskt granska och använda undervisningsmaterial
3. analysera läroplaner, ämnesplan och kursplaner
4. använda undersökande och laborativa arbetssätt i den egna undervisningen
5. analysera några internationella och interkulturella aspekter på matematikundervisning
6. använda ett vetenskapligt förhållningssätt i den muntliga och skriftliga kommunikationen
Innehåll
- Kartläggning, planering, genomförande och utvärdering av matematikundervisning ur ett helhetsperspektiv
- Elever med olika förutsättningar: elever i behov av särskild stöd, elever i behov av speciella utmaningar och elever med speciella språkbehov
- Läroplaner, ämnesplan och kursplaner
- Granskning och användning av läromedel och annat undervisningsmaterial
- Undersökande och laborativa arbetssätt i matematikundervisningen
- Övergångar från grundskola till gymnasieskola och från gymnasieskola till högskola och universitet
- Några viktiga händelser i matematikundervisningens historia
- Några internationella perspektiv på matematikundervisning
- Några interkulturella aspekter på matematikundervisning
- Muntlig och skriftlig kommunikation med korrekta matematiska och didaktiska termer
Undervisning
Föreläsningar, lektioner, seminarier, fältstudier.
Särskild behörighet
120 hp varav 37,5 hp ämne 1 vari ingår Vektoralgebra 7,5 hp, Diskret matematik 7,5 hp, Envariabelkalkyl 7,5 hp eller motsvarande, 45 hp ämne 2 samt 30 hp UVK och 7,5 hp VFU.
Examination
PRO1, projekt inklusive fältstudie, 4 hp, planering, genomförande, utvärdering och rapportering av en undervisningssekvens i matematik, avseende lärandemål 1-4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, läromedelsanalys avseende lärandemål 2, 3 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, redovisning av matematikundervisning i ett annat land avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningen.
Kursen kan endast inkluderas i lärarexamen.