Kursplan - Förskolans pedagogik och didaktik
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA091
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Med teamet i temat : teamatisk multiprocesspedagogik i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 164 s.
ISBN: 9789144106304 LIBRIS-ID: 18420101
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 132 s.
ISBN: 978-91-44-06866-4 LIBRIS-ID: 12340469
URL: Filmer
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Etik i pedagogiskt vardagsarbete
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 240 s.
ISBN: 9789147084197 LIBRIS-ID: 10451601
URL: Omslagsbild
Goda lärmiljöer för barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 233 s.
ISBN: 978-91-44-07201-2 LIBRIS-ID: 12340463
Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 236 s.
ISBN: 9789144009636 LIBRIS-ID: 10352141
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Förskollärarkompetens i förändring
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 139 s.
ISBN: 9789144105338 LIBRIS-ID: 17351426
Artiklar
Från görande till lärande och förståelse: En studie av lärares lärande inom estetik
Nordisk Barnehageforskning, 2008
Young childrens experience of aesthetics in preschool
Nordisk Barnehageforskning,
Lärande för hållbar utveckling i förskolan Kunskapsinnehåll, delaktighet och aktörskap kommunicerat i text
Nordisk Barnehageforskning, 2012
Barns möjligheter att utveckla en kritisk handlingsförmåga. En studie av meningsskapande i förskolans praktik
Utbildning och demokrati, 2015. Vol. 24, nr. 2, 73-90, 2015
Referenslitteratur
Bildskapande : en del av förskolebarns kamratkulturer
1. uppl. : Linköping : Linköpings universitet, 2005 - [6], 223, [4] s.
ISBN: 91-85297-63-1 LIBRIS-ID: 9851183
Lärande i sagans värld : om temaarbete i förskola och förskoleklass
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2009 - 183 s.
ISBN: 9789197761512 LIBRIS-ID: 11320111
-
Böcker
Med teamet i temat : teamatisk multiprocesspedagogik i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 164 s.
ISBN: 9789144106304 LIBRIS-ID: 18420101
Förskolans didaktik och dockan som redskap : kommunikation och skapande i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 132 s.
ISBN: 978-91-44-06866-4 LIBRIS-ID: 12340469
URL: Filmer
Lyhörda lärare : professionellt relationsbyggande i förskola och skola
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09998-6 LIBRIS-ID: 13458664
Etik i pedagogiskt vardagsarbete
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2007 - 240 s.
ISBN: 9789147084197 LIBRIS-ID: 10451601
URL: Omslagsbild
Goda lärmiljöer för barn
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 233 s.
ISBN: 978-91-44-07201-2 LIBRIS-ID: 12340463
Att förstå förskolan : vardagslivets institutionella ansikten
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 236 s.
ISBN: 9789144009636 LIBRIS-ID: 10352141
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Lärande i sagans värld : om temaarbete i förskola och förskoleklass
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2009 - 183 s.
ISBN: 9789197761512 LIBRIS-ID: 11320111
Förskollärarkompetens i förändring
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 139 s.
ISBN: 9789144105338 LIBRIS-ID: 17351426
Artiklar
Från görande till lärande och förståelse: En studie av lärares lärande inom estetik
Nordisk Barnehageforskning, 2008
Teaching for action competence
SAGE Open, 2014
Förskollärarens förtydligade ansvar en balansgång mellan ett demokratiskt förhållningssätt och att utöva yrkeskunskap
Nordisk Barnehageforskning, 2014
Young childrens experience of aesthetics in preschool
Nordisk Barnehageforskning,
Lärande för hållbar utveckling i förskolan Kunskapsinnehåll, delaktighet och aktörskap kommunicerat i text
Nordisk Barnehageforskning, 2012
Referenslitteratur
Bildskapande : en del av förskolebarns kamratkulturer
1. uppl. : Linköping : Linköpings universitet, 2005 - [6], 223, [4] s.
ISBN: 91-85297-63-1 LIBRIS-ID: 9851183
Syfte
Kursens syftar till att att studenten skall utveckla bred kunskap om olika förskolepedagogiska traditioner och till att befästa och utveckla kunskap om förskolans pedagogiska verksamhet utifrån förskolespecifik metodik och didaktiska perspektiv. Vidare syftar kursen till att utveckla kunskap om yrkesspecifika kompetenser för förskollärarprofessionen samt utveckla en förmåga att analysera dessa i relation till förskolans uppdrag och styrdokument.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1.beskriva och analysera olika förskolepedagogiska traditioner och diskutera deras konsekvenser för pedagogisk praktik och miljö
2. redogöra för och analysera förskolespecifik metodik och didaktiska perspektiv i förskolans verksamhet
3. identifiera och kritiskt granska de för förskolläraryrket yrkesspecifika kompetenser i relation till förskolans uppdrag
4. urskilja och diskutera yrkesetiska perspektiv på förskollärarprofessionen
5. didaktiskt tillämpa lekinriktat, estetiskt och tematiskt arbetssätt i syfte att stödja barns lek och meningsskapande
6 formulera och problematisera innebörder av lärande i förhållande till hållbar utveckling
7. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Förskolepedagogiska traditioner
- Förskolans pedagogik, metodik och didaktik
- Lekinriktat, estetiskt och tematiskt arbetssätt
- Förskollärarprofession och yrkesetik
- Pedagogiska och didaktiska redskap
- Lärande för hållbar utveckling
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier, fältstudier, workshops och handledda övningar.
Särskild behörighet
30 hp förskolepedagogik i vilket ingår Barns utveckling och lärande i förskolan del 1, 7,5 hp samt 22,5 hp UVK och 7,5 hp VFU 1.
Examination
GRU1, muntlig examination i grupp, 2,5 hp, avseende lärandemål 1, 2 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU2, muntlig examination i grupp 3 hp, avseende lärandemål 3, 4 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
INL1, skriftlig individuell inlämningsuppgift, 3 hp, avseende lärandemål 6 och 7, Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
TEN1, individuell hemtentamen, 5 hp, avseende lärandemål 1, 2, 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
ÖVN1, workshop estetik, 1,5 hp avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på inlämningsuppgift och hemtentamen INL1 och TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd