Kursplan - Att handleda och examinera uppsatser och examensarbeten på grund- och avancerad nivå
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
PEA902
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
Acker, S., Hill, T., & Black, E. (1994). Thesis supervision in the social sciences: managed or negotiated?.Higher Education, 28(4), 483-498.
Archibald, A., (2001). Targeting L2 Writing Proficiencies: Instruction and Areas of Change in Students' Writing over Time. International Journal of English studies, 1(2), 153 - 174.
Brown, M. E., Treviño, L. K., & Harrison, D. A. (2005). Ethical leadership: A social learning perspective for construct development and testing. Organizational behavior and human decision processes, 97(2), 117-134.
Carifio, M. S., & Hess, A. K. (1987). Who is the ideal supervisor? Professional Psychology: Research and Practice, 18(3), 244.
de Kleijn, R. A., Mainhard, M. T., Meijer, P. C., Pilot, A., & Brekelmans, M. (2012). Master's thesis supervision: Relations between perceptions of the supervisor-student relationship, final grade, perceived supervisor contribution to learning and student satisfaction. Studies in Higher Education, 3
Dysthe, O., Samara, A., & Westrheim, K. (2006). Multivoiced supervision of Masters students: a case study of alternative supervision practices in higher education. Studies in Higher education, 31(03), 299-318.
Eagly, A. H., Makhijani, M. G., & Klonsky, B. G. (1992). Gender and the evaluation of leaders: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 111(1), 3.
Lee, A.M. (2007). Developing effective supervisors: Concepts of research supervision, South African Journal of Higher education, 21(4), pp. 680 - 693.
Yeatman, A. (1995). Making supervision relationships accountable: Graduate student logs. Australian Universities' Review, The, 38(2), 9.
Webbadresser
Government Offices of Sweden
URL: http://www.government.se/information-material/2015/09/discrimination-act-2008567/
International Labour Organization
URL: http://ilo.org/dyn/natlex/natlex4.detail?p_lang=en&p_isn=60775&p_count=96243
Referenslitteratur
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
7., revid. uppl. : Malmö : Gleerup, 2014 - 272 s. : b ill.
ISBN: 9789140687487 LIBRIS-ID: 16210791
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Språkriktighetsboken
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2005 - [2], 413 s.
ISBN: 91-7227-381-X (inb.) LIBRIS-ID: 9711720
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
Fjortonde upplagan : Stockholm : Svenska akademien, 2015 - xli, 1596 sidor
ISBN: 9789113060125 LIBRIS-ID: 17044519
Nyfiken på texten : textteori för textpraktiker
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09373-1 LIBRIS-ID: 11315813
Academic writing : a university writing course
3. [rev.] ed. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 399 s.
ISBN: 91-44-03074-6 LIBRIS-ID: 9053733
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Uppsatshandledning och skrivutveckling i högre utbildning : om det självständiga arbetet och skrivande i alla ämnen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 186 s.
ISBN: 978-91-47-09972-6 LIBRIS-ID: 12766006
Syfte
Kursen syftar till att de studerande utvecklar kunskap om handledningsprocesser och förmåga att handleda och examinera uppsatser och examensarbeten.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
- redovisa teoretiska och metodiska perspektiv på handledningsprocessen
- visa förmåga att ge utvecklande respons och formativ bedömning
- behärska olika strategier för att stödja utvecklingen av akademiskt skrivande inom det egna ämnet
Innehåll
- Teoretiska och metodiska perspektiv
- Strategier för att utveckla det akademiska skrivandet
- Utvecklande respons och formativ bedömning
- Handledarrollen - relationen till studenten
- Forskningsetik
Undervisning
Workshops och seminarier.
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola.
Examination
Projekt (PRO1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen är en fristående kurs som ges av Kompetenscentrum för studenter, arbetsmarknad och medarbetare - CeSAM. För deltagande krävs ett godkännande från avdelningschefen.
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro.