Kursplan - Högskolepedagogik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA900
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Högskolepedagogik : att vara professionell som lärare i högskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2009 - 263 s.
ISBN: 978-91-47-09342-7 LIBRIS-ID: 11369568
URL: Omslagsbild
Teaching for quality learning at university : what the student does
3. ed. : Maidenhead : McGraw-Hill/Society for Research into Higher Education, 2007 - xviii, 335 s.
ISBN: 978-0-335-22126-4 (hft.) LIBRIS-ID: 10582397
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 245 s.
ISBN: 978-91-47-10548-9 LIBRIS-ID: 14228994
Läroplan för förskolan Lpfö 98
2., rev. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2011 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32586-5 LIBRIS-ID: 12296899
Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 198 s.
ISBN: 978-91-47-10013-2 LIBRIS-ID: 12197097
Artiklar
De artiklar som ingår i kursens seminarier och workshops/The articles that are included in the seminars and workshops
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Avhandlingar och artiklar tillkommer i relation till fördjupningsområden.
Syfte
Kursen syftar till att de studerande tillägnar sig fördjupade kunskaper och färdigheter inom det högskolepedagogiska området.
Lärandemål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
- redovisa och diskutera högskolans utbildningsuppdrag med stöd av relevanta styrdokument och med högskolejuridiska referenser
- redogöra för högskolepedagogik ur såväl teoretiska som praktiskt pedagogiska perspektiv
- visa förmåga att analysera och redogöra för eget pedagogiskt ställningstagande och förhållningssätt som undervisande lärare inom högskolan
Innehåll
- Högskolan och utbildningsuppdraget
- Studenten och lärandesituationen
- Läraren och undervisningen
Undervisning
Kollegiala samtal, workshops och seminarier.
Särskild behörighet
Anställning för undervisning vid Mälardalens högskola.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Workshops (PRO1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarier (SEM1), 2 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen är en fristående kurs som ges av Kompetenscentrum för studenter, arbetsmarknad och medarbetare - CeSAM. För deltagande krävs ett godkännande från avdelningschefen.
Kursen innehåller moment med obligatorisk närvaro.