Kursplan - Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA089
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789147128181 LIBRIS-ID: fqlmkb26c0swchgc
Att undervisa barn i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789147131051 LIBRIS-ID: 6g0qh8tr4ww9lgnh
Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
2 uppl. : Liber, 2017 - 242 sidor
ISBN: 978-91-47-12240-0 LIBRIS-ID: 20778627
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Övrigt
Artiklar relaterade till workshops, seminarier och föreläsningar tillkommer.
-
Böcker
Att möta barns sociala språkmiljö i förskolan : flerdimensionella perspektiv
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 180 sidor
ISBN: 9789147128181 LIBRIS-ID: fqlmkb26c0swchgc
Att undervisa barn i förskolan
Andra upplagan : Stockholm : Liber, [2019] - 128 sidor
ISBN: 9789147131051 LIBRIS-ID: 6g0qh8tr4ww9lgnh
Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
2 uppl. : Liber, 2017 - 242 sidor
ISBN: 978-91-47-12240-0 LIBRIS-ID: 20778627
Boken om biologi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 171 s.
ISBN: 9789147110650 LIBRIS-ID: 16004632
Utbildningsvetenskap för förskolan
Andra utgåvan : Stockholm : Natur & kultur, [2017] - 331 sidor
ISBN: 978-91-27-81876-7 LIBRIS-ID: 19873465
Övrigt
Artiklar relaterade till workshops, seminarier och föreläsningar tillkommer.
-
Böcker
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Lund : Studentlitteratur, 2013 - 228 s.
ISBN: 978-91-44-09103-7 LIBRIS-ID: 13926312
Utbildningsvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 278 s.
ISBN: 978-91-27-12111-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11810900
Hur långt är ett äppelskal? : tematiskt arbete i förskoleklass
2 uppl. : Liber, 2017 - 242 sidor
ISBN: 978-91-47-12240-0 LIBRIS-ID: 20778627
Boken om biologi
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 171 s.
ISBN: 9789147110650 LIBRIS-ID: 16004632
Övrigt
Artiklar relaterade till workshops och föreläsningar tillkommer.
-
Böcker
Att undervisa barn i förskolan
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 117 s.
ISBN: 9789147111329 LIBRIS-ID: 14225731
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska, lära i förskola och skola
2. [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 200 s.
ISBN: 9789147114078 LIBRIS-ID: 16435669
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Lund : Studentlitteratur, 2013 - 228 s.
ISBN: 978-91-44-09103-7 LIBRIS-ID: 13926312
Utbildningsvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 278 s.
ISBN: 978-91-27-12111-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11810900
Övrigt
Artiklar relaterade till workshops och föreläsningar tillkommer.
Syfte
Kursens syfte är att introducera studenterna till ämnesdidaktik i förskolan. Kursen syfte är att belysa ämnesdidaktik som arbete i helheter där olika ämnesområden integreras i förskolans verksamhet. Kursen syftar också till att bredda de allmändidaktiska frågeställningarna samt problematisera begreppen undervisning och ämnesdidaktik i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva förskolans holistiska arbetssätt och syn på ämnen
2. redogöra för och problematisera begreppet undervisning i förskolan i relation till ämnesdidaktik i förskolan samt illustrera med exempel från förskolans verksamhet.
3. beskriva olika ämnesdidaktiska kunskapsområden som berörs i förskolans läroplan
4. i skrift redogöra för ämnesdidaktik och olika kunskapsområden
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Undervisning och ämnesdidaktik som begrepp i förskolan
- Förskolans holistiska arbetssätt och synen på ämnesdidaktik
- Olika ämnesområden som finns i förskolans läroplan och hur man didaktiskt kan arbeta med dessa
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och studiegruppuppgifter
Särskild behörighet
Student vid Förskollärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
SEM1, Skriftlig och muntlig redovisning, 6 hp avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) och Godkänd (G)
TEN1, Skriftlig tentamen, 1,5 hp, avseende lärandemål 1,2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd