Kursplan - Förskolans organisation, uppdrag och innehåll
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU171
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteratur som finns tillgängligt att ladda ner behöver inte köpas.
Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
[Stockholm] : Svenska OMEP, [2012] - 38 s.
ISBN: 978-91-633-8207-9 LIBRIS-ID: 13426729
Förskolans formande : statlig reglering 1944-2008
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis, 2008 - 210 s.
ISBN: 9789155472788 : SEK 240:00 LIBRIS-ID: 11089366
URL: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:172509/FULLTEXT01
Boken om pedagogerna
6., [omarb.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 448 s.
ISBN: 978-91-47-10000-2 LIBRIS-ID: 12188663
Förskolan : barns första skola!
Lund : Studentlitteratur, 2003 - 200 s.
ISBN: 9144042221 : 278:00 LIBRIS-ID: 8858270
Förskolan i politiken : om intentioner och beslut bakom den svenska förskolans framväxt
Stockholm : Utbildnings- och kulturdepartementet, Regeringskansliet, [2006] - 95 s.
ISBN: 91-974321-7-2 LIBRIS-ID: 10174067
URL: Länk
Utbildningsvetenskap för förskolan
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 278 s.
ISBN: 978-91-27-12111-9 (inb.) LIBRIS-ID: 11810900
Tio år efter förskolereformen : nationell utvärdering av förskolan
Stockholm : Skolverket, 2008 - 125 s.
Från samhällsmoder till forskarbehörig lärare : kontinuitet och förändring i en lokal förskollärarutbildning
Örebro : Örebro universitet, 2008 - 310 s.
ISBN: 978-91-7668-638-6 LIBRIS-ID: 11220377
URL: Länk
Didaktik : teori, reflektion och praktik
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 267 s.
ISBN: 91-44-47941-7 ; 340:00 LIBRIS-ID: 7279133
Förskola i utveckling: bakgrund till ändringar i förskolans läroplan
Utbildningsdepartementet, 2010
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. utg.] : Stockholm : Skolverket, 2010 - 16 s.
ISBN: 978-91-38-32538-4 LIBRIS-ID: 12015180
Pedagogisk forskning i Sverige
Göteborg : Institutionen för pedagogik och didaktik, Göteborgs universitet, 1996-
URL: Tidigare nummer
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Övrigt
Kortare texter som lärare tillhandahåller eller enligt lärares anvisningar tillkommer.
Syfte
Kursen syftar till att den studerande ska orientera sig om förskolans framväxt, dess uppdrag, organisation och styrning i ett professionsperspektiv. Dessutom ska den studerande tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv. Kursen syftar också till att den studerande utvecklar grundläggande kunskaper i akademiskt skrivande samt ett utbildningsvetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1. beskriva förskolans framväxt, dess uppdrag, organisation och styrning
2. redogöra för förskolans och förskollärarprofessionens uppdrag i relation till styrdokument och förordningstexter
3. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och förskolans praktik
4. analysera förskolans dokument och praktik ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
5. planera och analysera aktiviteter för hållbar utveckling
6. undersöka och diskutera den egna övningsförskolan och dess verksamhet utifrån mångfalds - och genusperspektiv
7. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Innehåll
- Förskolas uppdrag, organisation och styrning i ett historiskt och nutida perspektiv
- Förskollärarprofessionens framväxt och utveckling
- Utbildningsfilosofi, läroplansteori och didaktik
- Förskolans styrdokument ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Förskolans styrdokument utifrån demokrati-, mångfalds- och genusfrågor
- Innebörder av planerade aktiviteter om hållbar utveckling
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och fältstudier.
Särskild behörighet
Student antagen till förskollärarprogrammet
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 1,2 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 3, 6 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2 och 4-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, 3 och 4-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, fältstudie, 3 hp, muntligt och skriftligt redovisad fältstudie avseende lärandemål 2, 6 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1 och INL2..
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd