Kursplan - Svenska för grundlärare F-3. Introduktion
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA021
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Kreativ grammatikundervisning : från förskoleklass till åk 6
Andra upplagan : Ingarö : Columbus förlag, 2017 - 247 sidor
ISBN: 9789185617340 LIBRIS-ID: 21081868
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Webbadresser
Referenslitteratur
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
-
Böcker
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Barnbokens byggklossar
Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur, 2017 - 393 sidor
ISBN: 9789144114675 LIBRIS-ID: 20006756
Akademiskt läsande och skrivande
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 202 s.
ISBN: 9789144092546 LIBRIS-ID: 18092376
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Bygga broar och öppna dörrar : att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola
2., uppdaterade uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 217 s.
ISBN: 9789147117192 LIBRIS-ID: 19666072
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, 2017 - 303 sidor
ISBN: 9789127136007 LIBRIS-ID: 15989755
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Webbadresser
Referenslitteratur
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
-
Böcker
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Från fabler till manga. : 1 Litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barnlitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 398 s.
ISBN: 9789140689443 LIBRIS-ID: 18065841
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 168 s.
ISBN: 9789144102344 LIBRIS-ID: 17642604
Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 106 s.
ISBN: 9789144104232 LIBRIS-ID: 17150311
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Webbadresser
Förskoleklassen - uppdrag, innehåll och kvalitet, hela publikationen:
Referenslitteratur
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Från fabler till manga. : 1 Litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barnlitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 398 s.
ISBN: 9789140689443 LIBRIS-ID: 18065841
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 168 s.
ISBN: 9789144102344 LIBRIS-ID: 17642604
Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 106 s.
ISBN: 9789144104232 LIBRIS-ID: 17150311
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Webbadresser
Förskoleklassen - uppdrag, innehåll och kvalitet, hela publikationen:
Referenslitteratur
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
-
Böcker
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Från fabler till manga. : 1 Litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barnlitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 398 s.
ISBN: 9789140689443 LIBRIS-ID: 18065841
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 168 s.
ISBN: 9789144102344 LIBRIS-ID: 17642604
Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 106 s.
ISBN: 9789144104232 LIBRIS-ID: 17150311
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Referenslitteratur
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
-
Böcker
Böcker inom och omkring oss
Ny, rev., utg. : Huddinge : X Publishing, 2011 - 293 s.
ISBN: 978-91-85763-19-1 LIBRIS-ID: 12134579
Litteraturarbetets möjligheter : en studie av barns läsning i årskurs F-3
Malmö : Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2007 - [4], 265, [7] s.
ISBN: 9789197653749 LIBRIS-ID: 10425845
URL: Elektronisk version
Barn med flera språk : tvåspråkighet och flerspråkighet i familj, förskola, skola och samhälle
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 - 206 s.
ISBN: 91-47-05199-X (korr.) : 298:00 LIBRIS-ID: 9062841
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-38-32541-4 LIBRIS-ID: 12163488
URL: Fritt tillgänglig
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Grunderna i läs- och skrivinlärning
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 297 s.
ISBN: 9789144104508 LIBRIS-ID: 17524626
Från fabler till manga. : 1 Litteraturhistoriska och didaktiska perspektiv på barnlitteratur
1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning, 2015 - 398 s.
ISBN: 9789140689443 LIBRIS-ID: 18065841
Skönlitteratur för barn och unga : historik, genrer, termer, analyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 248 s.
ISBN: 9789144086767 LIBRIS-ID: 17286095
Explicit undervisning för läs- och skrivutveckling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 168 s.
ISBN: 9789144102344 LIBRIS-ID: 17642604
Läsa och förstå : arbete med läsförståelse i tidig läs- och skrivinlärning
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 106 s.
ISBN: 9789144104232 LIBRIS-ID: 17150311
Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 326 s.
ISBN: 9789147114108 LIBRIS-ID: 14751508
Referenslitteratur
Språkglädje : språklekar i förskola och skola
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2005 - 204 s.
ISBN: 91-44-03900-X LIBRIS-ID: 9828205
Den meningsfulla språkväven : om textsamtalets och den gemensamma litteraturläsningens möjligheter
Lund : Studentlitteratur, 2005 - 224 s.
ISBN: 91-44-03883-6 LIBRIS-ID: 9933802
Övrigt
Aktuella artiklar och kompendier tillkommer
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Följande skönlitterära verk läses i valfri upplaga
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Kompendier
Grammatik för språkstudenter vid Mälardalens högskola
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Tankar om barnlitteraturen
,, 1963
Barnlitteraturanalyser
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 213 s.
ISBN: 9789144040288 LIBRIS-ID: 10724306
Barnlitteraturens värden och värderingar
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 346 s.
ISBN: 978-91-44-08667-5 LIBRIS-ID: 13623427
"Lennar Hellsing- barnpoesins Orfeus"
Lyrikvännen, 2010
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig kunskap om barns kommunikation och språkutveckling med fokus på grundläggande läs- och skrivinlärning. Som en grund för arbetet med såväl en- som flerspråkiga barns språkliga utveckling och medvetenhet ska den studerande också tillägna sig kunskaper om svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur. Kursen syftar även till att studenten ska tillägna sig kunskaper om barnlitteraturens historia och litteraturstudiets och litteraturdidaktikens grunder.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur
2. kritiskt granska och jämföra teorier om och modeller för läs- och skrivinlärning
3. redogöra för och diskutera modeller för det praktiskt pedagogiska arbetet med läs- och skrivinlärning
4. redogöra för hur en- och flerspråkiga barns språkutveckling kan främjas
5. tillämpa språkutvecklande arbetssätt
6. skriva olika typer av text av vetenskaplig karaktär
7. redogöra för huvudlinjerna i barnlitteraturens historiska utveckling
8. med hjälp av litteraturvetenskaplig terminologi identifiera olika typer av texter i barnlitteraturen
9. med litteraturdidaktisk terminologi visa hur olika typer av texter i barnlitteraturen kan användas i det praktiska pedagogiska arbetet
10. redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur
- Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Enspråkiga och flerspråkiga barns kommunikation och språkutveckling
- Språkstimulerande arbetssätt
- Barnlitteraturens historia och genrer
- Exempel på barnlitteratur från olika tider och kulturer
- Språk- och litteraturvetenskapliga och didaktiska teorier, begrepp och metoder
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, lektioner.
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
INL1, Barnlitteratur, 4 hp, skriftlig inlämning avseende lärandemål 6-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, Barnkultur och språkutveckling 2 hp, fältstudie, muntlig och skriftlig redovisning avseende lärandemål 5, 9 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
TEN1, Språkets struktur, 3 hp skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
TEN2, Barns språkutveckling och läs- och skrivinlärning, 4 hp, skriftlig tentamen avseende lärandemål 2-4, 6 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Språkstimulerande arbetssätt, 2 hp, Workshops avseende lärandemål 3, 5 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på minst 7 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd