Kursplan - Skriftlig kommunikation i teori och praktik
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
HSV119
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriva på universitet och högskolor : en bok för lärare och studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2010 - 262 s.
ISBN: 9789144057101 LIBRIS-ID: 11733572
Textens hantverk : om retorik och skrivande
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 168 s.
ISBN: 978-91-44-08076-5 LIBRIS-ID: 13753660
Språkriktighetsboken
2. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2011, cop. 2005 - 413 s.
ISBN: 978-91-1-304370-8 LIBRIS-ID: 12400579
En arbetsdag i skriftsamhället : ett etnografiskt perspektiv på skriftanvändning i vanliga yrken
1. uppl. : Stockholm : Språkrådet, 2006 - 175 s.
ISBN: 91-7227-505-7 LIBRIS-ID: 10253996
URL: Omslagsbild
Studenters skrivande i humaniora och samhällsvetenskap
Huddinge : Södertörns högskola, [2017] - 239 sidor
ISBN: 978-91-87843-91-4 LIBRIS-ID: 20826057
URL: Fulltext
Människan och skriften : tecken, historia, psykologi
1. uppl. : Stockholm : Norstedts ordbok, 2000 - 255 s.
ISBN: 91-7227-170-1 LIBRIS-ID: 8372743
Artiklar
Student Writing as Academic Literacies. Drawing on Bakhtin to Move from Critique to Design
Language, 1998
Övrigt
Lärarproducerat material och/eller artiklar tillkommer (finns på MDH:s lärplattform)
Syfte
Kursens syfte är att ge färdigheter i olika sorters skrivande samt att ge en grundläggande förståelse för skilda tekniker för skriftlig framställning.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- beskriva skilda tekniker för skriftlig framställning och diskutera deras användningsområden,
- producera olika typer av texter inom en given tidsram,
- kritiskt granska egna och andras texter från ett mottagarperspektiv,
- anpassa texter till skilda mottagare på språksociologiska grunder,
- argumentera kring språkfrågor och medvetet tillämpa språkregler
Innehåll
- Textbearbetning
- Skriftgenrer
- Mottagaranpassning
- Processkrivning och planering
- Språkvård, språkvärdering och normer
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier. Obligatorisk närvaro.
Särskild behörighet
30 hp i svenska eller motsvarande varav 15 hp ska vara avklarade innan kursstart.
Examination
Aktiv närvaro (NÄR1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Seminarieuppgifter (SEM1), 6,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
För att erhålla sammanfattningsbetyget Väl godkänd ska den studerande ha uppnått detta betyg på minst 6,5 hp.
För godkänt betyg krävs att uppgifterna är genomförda med god språkbehandling.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd