Kursplan - Språk-, skriv- och läsutveckling, fördjupning i svenskämnet för grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SVA020
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Stärk språket stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever
4. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016 - 275 s.
ISBN: 9789173828772 LIBRIS-ID: 18557311
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 355 s.
ISBN: 9789127428393 LIBRIS-ID: 12455832
Snick och snack : en praktisk bok om muntligt berättande
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2005 - 192 s.
ISBN: 91-47-05283-X LIBRIS-ID: 9964264
Sjöqvist. Lena. 2013: När språket inte gör tanken rättvisa. I Lindström, L. & Lindberg, V. (Red.) (2014). Pedagogisk bedömning - Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS Förlag.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Westlund, Barbro. 2016: Bedömning av och för läsförståelse. I Folke-Fichtelius, M. & Lundahl, C. (red.) Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Artiklar
Skrivpedagogik i praktiken Textkedjor, textsamtal och text typologier i tre svensklärares klassrum
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2010
Leland, Christine H, Harste, Jerome C, Huber, Kimberly R. 2005: Out of the Box: Critical Literacy in a First-Grade Classroom. Language Arts, Vol. 82 No. 5, March 2005.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Thorsten, Anja. 2014: Perspektiv och problemlösning i berättelseskrivande Vad elever behöver lära sig och hur det kan synliggöras i undervisningen. Licentiatuppsats i didaktik, med inriktning mot svenska. Jönköping.
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
URL: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:738110/FULLTEXT01.pdf
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartement, 2011
Övrigt
Aktuella artiklar tillkommer
-
Böcker
The science of reading : a handbook
Chichester : John Wiley & Sons, Ltd., cop. 2005 - 680 p.
ISBN: 9780470757635 LIBRIS-ID: 11648564
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Stärk språket stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever
4. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren, 2016 - 275 s.
ISBN: 9789173828772 LIBRIS-ID: 18557311
Greppa språket : ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet
2. uppl. : Stockholm : Skolverket, 2012 - 146 s.
ISBN: 978-91-87115-26-4 LIBRIS-ID: 12534315
URL: Fulltext
Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
3. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 270 s.
ISBN: 9789147114580 LIBRIS-ID: 15122328
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2012 - 355 s.
ISBN: 9789127428393 LIBRIS-ID: 12455832
Bedömning i och av skolan : praktik, principer, politik
2., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 357 s.
ISBN: 9789144109749 LIBRIS-ID: 19509842
Artiklar
Skrivpedagogik i praktiken Textkedjor, textsamtal och text typologier i tre svensklärares klassrum
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2010
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartement, 2011
Övrigt
Aktuella artiklar tillkommer
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska tillägna sig fördjupade kunskaper om kommunikation, språk-, skriv- och läsutveckling. Kursen syftar dessutom till att studenten utvecklar redskap för att dokumentera, analysera och bedöma elevers språkutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och värdera teorier om och metoder för språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för barn med olika förutsättningar och behov
2. kritiskt granska och jämföra teorier om elevers språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
3. didaktiskt tillämpa teorier och modeller som främjar språk-, skriv- och läsutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
4. dokumentera, analysera och bedöma elevers språk- skriv- och läsutveckling.
Innehåll
- Språkutvecklande läs- och skrivmiljöer för elever med olika förutsättningar och behov
- Teoretiska och didaktiska aspekter på elevers språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
- Kommunikativa uttrycksformer och IKT för att främja elevers språkutveckling
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers språk-, skriv- och läsutveckling
Undervisning
Föreläsningar och seminarier
Särskild behörighet
150 hp från grundlärarprogrammet F–3 varav 45 hp UVK, 7,5 hp VFU samt 80 hp ämnesstudier vari ingår 15 hp svenska del 1 samt 7,5 hp estetiska lärprocesser.
Examination
PRO1, fältstudie, 1,5 hp, muntlig redovisning med stöd av IKT avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1–3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
TEN1, skriftlig tentamen, 4 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1–3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd