Kursplan - Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU168
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Stockholm : Natur & kultur, 2011 - 253 s.
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.) LIBRIS-ID: 11863162
Bedömning för lärande
2., [oförändr.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 208 s.
ISBN: 9789144101491 LIBRIS-ID: 14978080
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Betyg i teori och praktik : : ämnesdidaktiska perspektiv på bedömning i grundskola och gymnasium
2. [rev.] uppl. : Malmö : Gleerup, 2012 - 206 s.
ISBN: 978-91-40-67604-7 LIBRIS-ID: 12750614
Artiklar
Formative assessment: a critical review, Assessment in Education
Principles, Policy & Practice, 18:1, 2011
Att undersöka kunskapstrender med hjälp av PISA. Likvärdighet, förståelse och kunskapssyn. Utbildning & Demokrati. Tidskift för didaktik och utbildningspolitik. Nr 3
Örebro: Örebro universitet, 2013
Webbadresser
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Utbildningsdepartementet, 2011
Kunskapsbedömning : vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]
Stockholm : Skolverket, 2011 - 133 s.
ISBN: 978-91-86529-56-7 LIBRIS-ID: 12442568
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskap om pedagogisk bedömning och betygsättning för skolans årskurs 4-6. Ytterligare ett syfte är att studenten utvecklar kunskap om hur dokumentation kan få konsekvenser för förändringsarbete, i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1.beskriva och jämföra historiska och teoretiska perspektiv på bedömning
2.kritiskt granska redskap för dokumentation, bedömning och betygsättning av elevers lärande
3.diskutera giltighet och tillförlitlighet vid bedömning av lärande
4.analysera strategier för bedömning och utvärdera didaktisk verksamhet i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande
5.visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Historiska och teoretiska perspektiv på bedömning av elevers lärande inom olika skolformer
- Lärares bedömnings- och utvärderingsuppdrag i relation till nationella och lokala styrdokument samt kunskapsmätningar
- Redskap och strategier för dokumentation, bedömning och betygsättning
- Individuella utvecklingsplaner och utvecklingssamtal
- Samhälleliga, etiska och internationella perspektiv på bedömning och dokumentation
- Undervisningens innehåll och metodik
Undervisning
I kursen används varierande arbetsformer och arbetssätt: Föreläsningar, seminarier, skrivuppgifter och fältstudier. IT används som didaktiskt redskap i kursen.
Särskild behörighet
90 hp från Grundlärarprogrammet 4-6 varav 15 hp UVK, 7,5 hp VFU samt 67,5 hp ämnesstudier.
Examination
SEM1, examinerande seminarium, 3 hp, individuell muntlig examination avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, 4,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd