Kursplan - Matematik för grundlärare F-3 del 2
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA013
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 112 s.
ISBN: 9789147117154 LIBRIS-ID: 18708725
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Norstedts Juridik, 2013 - 278 s.
ISBN: 9789138326329 LIBRIS-ID: 14659884
Artiklar
Aktuella artiklar finns på blackboard
Referenslitteratur
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
-
Böcker
5 undervisningspraktiker i matematik : för att planera och leda rika matematiska diskussioner
Stockholm : Natur & Kultur, 2014 - 160 s.
ISBN: 9789127138582 LIBRIS-ID: 16245644
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Problemlösning som utgångspunkt : matematikundervisning i förskoleklass
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2016 - 112 s.
ISBN: 9789147117154 LIBRIS-ID: 18708725
Artiklar
Aktuella artiklar finns på blackboard
Referenslitteratur
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och tillämpa de ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och förmågor som ges och utvecklas i kursen Matematik för grundlärare, del 1, samt i andra kurser i programmet. Kursen syftar vidare till att det vetenskapliga förhållningssättet ska fördjupas, att studenten skall utveckla en förmåga att reflektera över internationella och nationella trender i matematikundervisningen samt elevers lärande och sin egen undervisning i förhållande till varandra.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. använda matematiskt språk och definiera grundläggande matematiska begrepp samt förklara deras inbördes samband med hjälp av olika representationsformer; symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material och IKT
2. lösa, analysera och utforma matematiska problem inom de matematikområden som kursen behandlar
3. analysera och kritiskt reflektera över teorier och resultat angående undervisning och lärande av matematik i aktuella matematikdidaktiska avhandlingar, forskningsartiklar och rapporter
4. analysera några undervisningstraditioner och trender i Sverige och i andra länder
5. kartlägga matematikkunskaper hos en klass, sammanställa resultatet i ett kalkylblad samt beskriva konsekvenserna för den fortsatta undervisningen inklusive eventuella behov av specialpedagogiskt stöd
6. kritiskt reflektera över olika arbetssätt, undervisningsmaterial och individualisering av undervisning utifrån undervisningens syfte och elevgrupp
7. bemöta elever med olika språk- och kulturella bakgrunder
8. analysera och bedöma giltighet av elevlösningar samt använda elevers olika lösningar som underlag för klassrumsdiskussioner
9. tillämpa kunskaper om problemlösning i planering, genomförande och utvärdering av problemlösningslektioner
10. tillämpa akademiskt skrivande vid examination
Innehåll
- Matematiska kompetenser beskrivna i forskningen
- Fördjupning av de matematiska områdena rationella tal, geometri, pre-algebra, sannolikhetslära och statistik
- Problemlösning samt matematiskt resonemang i förhållande till vardagligt resonemang
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärandet av matematik
- Internationella och nationella trender inom matematikundervisning utifrån ett historiskt perspektiv
- Elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
- Barn med specialpedagogiska behov och barn som behöver extra utmaningar
- Formativ bedömning, pedagogiska planeringar och utvärdering av sin egen undervisning
- Problematisering av olika arbetssätt/metoder (som t ex ämnesintegrering) samt olika sätt att differentiera/individualisera undervisning
- Bedömning av läromedel och annat undervisningsmaterial i förhållande till undervisningens syfte och elevgrupp
- Analys av autentiska elevlösningar och reflektion över hur lärare kan utnyttja elevers olika lösningar i klassrumsdiskussioner på ett sätt som gynnar alla elevers lärande
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, övningar, laborationer, gemensamma diskussioner, seminarier, grupparbete, individuellt arbete och två fältstudier.
Särskild behörighet
150 högskolepoäng från Grundlärarprogrammet F-3 varav 45 högskolepoäng UVK, 7,5 högskolepoäng VFU samt 80 högskolepoäng ämnesstudier innehållande 15 högskolepoäng Matematik för grundlärare del 1 samt 7,5 högskolepoäng estetiska lärprocesser.
Examination
TEN1, salstentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, projektrapport, 3 hp, planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av problemlösningspass med en elevgrupp avseende lärandemål 6-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO2, projektrapport, 2,5 hp, kartläggning och sammanställning av matematikkunskaperna i en klass, planering av undervisningssekvens avseende lärandemål 5-8 och 10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig inlämning avseende lärandemål 3, 4 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM 1, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
NÄR1, 0,5 hp, aktivt deltagande på matematik/bildpass avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningen.
Kursen kan endast inkluderas i lärarexamen.