Kursplan - Patienten och familjen i ett vårdande sammanhang
Omfattning
15.0 hp
Kurskod
VAE135
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2016-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Psychiatric and mental health nursing: the craft of caring
Kapitel 1-8, 11-13, 52 http://sbmu.ac.ir/uploads/[Phil_Barker]_Psychiatric_and_Mental_Health_Nursin(BookFi.or.pdf
ISBN: 9780340947630
Frail and elderly hospital patients: the challenge of participation in medical decision making
ISBN: 9789175199474
URL: Sammanfattning och fulltext från Linköping University Electronic Press
Lagar/Riktlinjer
The Patient Act SFS 2014:821
URL: Länk
Swedish Health Care Act SFS 1982:763
URL: Länk
Convention on the Rights of the Child
URL: Länk
Artiklar
Positive and negative evaluation of caregiving among three different types of informal care relationships
The modified self: family caregivers experiences of caring for a dying family member at home
Reframing the focus from a family-centred care approach for childrens health care
Nursing home residents views on dying and death: nursing home employees perspective
Person-centred care ready for prime time
Experiences of long-term home care as an informal caregiver to a spouse: gendered meanings in everyday life for female carers
To give the invisible child priority: Children as next of kin in general practice. A qualitative study among general practitioners
In Hospital We Trust: Experiences of older people decision to seek hospital care
Being in Care situations with young children present ambiguous challenges
Family-centred care for hospitalized children aged 0-12 Years: A systematic review of qualitative studies
Types of centredness in health care: themes and concepts
Recovery and person-centredness in mental health services: roots of the concepts and implications for practice
Towards a more liveable life for close relatives of individuals diagnosed with bipolar disorder
Person-centred care: an overview of reviews
Who owns the child in hospital?
Family-centred care: The role of consumer organisations and the need for further research
The importance of including both a Child perspective and the Child's perspective within Health Care settings to provide truly Child centred care
Families Living With Chronic Illness: Beliefs About Illness, Family, and Health Care
Examining Family Responses to Family Systems Nursing Interventions: An Integrative Review
Referenslitteratur
Personcentrering inom hälso- och sjukvård: från filosofi till praktik
ISBN: 978-91-47-11405-4
Care of the old - A matter of ethics, organization and relationships
Should I stay or should I go: factors associated with hospitalization risk among older persons in Sweden
ISBN: 9789185835690
URL: Länk
Psykisk helsearbeid. Humane og sosiale perspektiver og praksiser
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade kunskaper om barnet som patient tillhörande sin familj, den äldre patienten och familjen samt patienten med psykisk ohälsa och familjen. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga till etiska överväganden och förhållningssätt i komplexa vårdsituationer kring patient och familj. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupade färdigheter i samband med planering, ledning och utveckling av omvårdnad ur ett familjeperspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 analysera likheter och skillnader mellan personcentrerat perspektiv och familjeperspektiv inom omvårdnad
2 problematisera, reflektera och värdera barnets rättigheter och behov som patient eller närstående i vårdsammanhang
3 problematisera, reflektera och värdera den äldres rättigheter och behov som patient eller närstående i vårdsammanhang
4 problematisera, reflektera och värdera rättigheter och behov hos patienten med psykisk ohälsa och dennes familj
5 visa kunskap och färdigheter som fordras för att delta i utveckling, planering och ledning av omvårdnad med beaktande av familjeperspektiv
Innehåll
Teorier och begrepp kring familjeperspektiv och personcentrerat perspektiv samt deras betydelse inom omvårdnad
Lagar, förordningar och konventioner av betydelse för familjeperspektiv, samt omvårdnadsdokumentation av betydelse för familjeperspektiv
Etiska överväganden inom omvårdnad ur ett familjeperspektiv
Barncentrerad vård och barnet som närstående
Den äldre som patient och som närstående
Psykisk ohälsa, hälsa och återhämtning ur ett familjeperspektiv
Patienters och närståendes behov av kunskap och delaktighet
Planering, ledning och utveckling av omvårdnad ur familjeperspektiv
Särskild behörighet
Kandidatexamen i vårdvetenskap/omvårdnadsvetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv 3.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 3 hp, avser lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 6 hp, avser lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 2 hp, avser lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, avser lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 2 hp, avser lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 samt G på GRU1, SEM1, SEM2 och SEM3. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Tregradig skala