Kursplan - Matematik för grundlärare årskurs 4-6, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
MAA012
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Lära och undervisa matematik : från förskoleklass till åk 6
2 uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 320 s.
ISBN: 9789144102481 LIBRIS-ID: 16442856
Matematik för lärare. : My Elever med särskilda behov
Malmö : Gleerups, 2011 - 68 s.
ISBN: 978-91-40-67398-5 LIBRIS-ID: 12231208
Förstå och använda tal : en handbok
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikundervisning (NCM), Göteborgs universitet, 2008 - 244 s. +
ISBN: 9789185143139 LIBRIS-ID: 11209856
Tal : och de fyra räknesätten : 2, 3, 5, 7, 11 ...
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 172 s.
ISBN: 978-91-44-04527-6 LIBRIS-ID: 10407332
URL: Omslagsbild
Kompendier
Dyskalkyli finns det?
Göteborgs Universitet,
URL: http://www.ncm.gu.se/media/ncm/dokument/dyskalkyli_finns_det.pdf
Mer än matematik : om språkliga dimensioner i matematikuppgifter
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, 2008 - 46 s.
ISBN: 9789185589463 LIBRIS-ID: 10671595
URL: Fulltext
Studiesituationen för elever med särskilda matematiska förmågor.
Uppsala universitet,
URL: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:414912/FULLTEXT01
Webbadresser
Matematiklyftet
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/matematiklyftet
Matematiktermer i skolan, finns att hämta på :
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Läroplan, LGR11, kommentarmaterial, diskussionsunderlag, diagnosmaterial, forskning m.m.
Skolverket,
URL: www.skolverket.se
Referenslitteratur
Med matematiska förmågor som kompass
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 252 s.
ISBN: 9789144084381 LIBRIS-ID: 14817317
Matematikundervisning i praktiken
1. uppl. : Göteborg : Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM), Göteborgs universitet, 2014 - 470 s.
ISBN: 9789185143245 LIBRIS-ID: 14982487
Övrigt
Kompletterande material och artiklar som utdelas under kursens (läggs oftast ut på kursens sida på Blackboard)
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskaper om den matematik som är central att utveckla hos elever i årskurs 4-6, med ett speciellt fokus på områdena Taluppfattning och tals användning samt Geometri. Kursen syftar till utveckling av studenternas grundläggande ämneskunskaper samtidigt som det matematiska innehållet kontinuerligt knyts till ämnesdidaktiska frågeställningar kring elevers lärande utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa ämnesdidaktiska principer, metoder och modeller för matematikundervisning i årskurs 4-6
2. planera matematikundervisning i årskurs 4-6 utifrån aktuella styrdokument samt ämnesdidaktiska principer, metoder och modeller, med hänsyn till den matematik som behandlas i årskurs 1-3 och årskurs 7-9
3. beskriva grundläggande matematiska begrepp samt förklara deras inbördes samband med hjälp av olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material, IKT)
4. lösa matematiska uppgifter och problem samt kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
5. reflektera över problemlösningens roll i matematikundervisningen
6. kartlägga elevers matematikkunskaper samt beskriva konsekvenser för undervisningen
7. redogöra för språkets och kommunikationens betydelse för lärandet av matematik samt kommunicera med och om matematik på god språkriktig svenska såväl muntligt som skriftligt
8. tillämpa akademiskt skrivande vid examination
Innehåll
Ämneskunskaper samt ämnesdidaktiska principer, metoder och modeller för undervisning i årskurserna 4-6 inom Taluppfattning och tals användning:
- Definition av grundläggande begrepp ur mängdläran. Definition av de naturliga, de hela och de rationella talen
- Räkneregler, räkning med de fyra räknesätten i huvudet, skriftligt samt med miniräknare för naturliga tal och rationella tal
- De rationella talen. Definition av och samband mellan bråktal, decimaltal och procent
- Olika talsystem utifrån historiska exempel. Additiva system och positionssystem med olika baser
- Grundläggande talteori som delbarhet, primtal och faktorisering
Ämneskunskaper samt ämnesdidaktiska principer, metoder och modeller för undervisning i årskurserna 4-6 inom Geometri:
- Definition av geometriska grundbegrepp, figurer och kroppar
- Mätning och måttenheter för längd, area, volym, tid och vikt. Beräkning av omkrets och area av figurer och volym av kroppar
- Likformighet, kongruens och skala
- Spegling, symmetri. Grafteori
- Förklaringsmodeller till geometriska formler som behandlats
Lärarkunskap:
- Aktuella styrdokument i matematik
- Samband mellan matematikundervisning i årskurs 4-6 och den matematik eleverna bär med sig från årskurs 1-3 samt den matematik eleverna kommer att möta i årskurs 7-9
- Olika representationsformer och strategier
- Problemlösningens roll i matematikundervisningen
- Kartläggning av elevers matematikkunskaper och planering för lärande när det gäller olika matematiska områden och matematiska förmågor, med speciellt fokus på elever i behov av särskilt stöd, elever i behov av särskilda utmaningar samt elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärandet av matematik
Undervisning
Föreläsningar, övningar, laborationer, diskussioner, seminarier, grupparbete, individuellt arbete och fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till grundlärarprogrammet årskurs 4-6
Examination
ÖVN1, övningar, 1 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter inom taluppfattning och tals användning avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
ÖVN2, övningar, 1 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter inom geometri avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laborationer, 0,5 hp, aktivt deltagande i laborationer inom taluppfattning och tals användning avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB2, laborationer, 0,5 hp, aktivt deltagande i laborationer inom geometri avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, tentamen, 3 hp, individuell skriftlig tentamen i taluppfattning och tals användning avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, tentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen i geometri avseende lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, projekt inklusive fältstudie, 2,5 hp, planering, genomförande och rapportering av ett begränsat matematikområde inom rationella tal avseende lärandemål 2 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift inklusive fältstudie, 2,5 hp, kartläggning och rapportering av elevers kunskaper avseende lärandemål 6 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i litteraturseminarier avseende lärandemål 5 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget VG på hel kurs krävs VG på två av följande tre examinationer: TEN1, TEN2 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledningen.
Kursen kan endast inkluderas i lärarexamen.