Kursplan - Matematisk kommunikation och modellering
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA138
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Matematik/Tillämpad matematik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
How to think like a mathematician : a companion to undergraduate mathematics
Cambridge, UK : Cambridge University Press, 2009 - xi, 265 s.
ISBN: 9780521895460 LIBRIS-ID: 11295500
Syfte
Kursen har två sammankopplade delar.
Den första delen syftar till att studenten ska ge studenten möjlighet att tillägna sig är syftet att studenten ska utveckla ett förhållningssätt till sin omgivning, enligt vilket matematiken utgör ett naturligt och precist instrument för kommunikation och resonemang.
Kursens andra del är syftet syftar till att ge studenten ska möjlighet att tillägna sig att ge studenten en introduktion till matematisk modellering och modellvalidering. Samt att studenten ska utveckla och ett förhållningssätt till omvärlden och matematiken, i vilket matematikens användbarhet i kvantitativ verklighetsbeskrivning ter sig naturlig och möjlig.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
Matematisk kommunikation:
1, använda grundläggande begrepp inom matematisk teoribyggnad
2. göra sådana översiktliga beskrivningar av olika avsnitt inom de matematiska vetenskaperna (t.ex. geometri, algebra, analys och sannolikhetsteori) som kan genomföras på kursens fördjupningsnivå
3, söka efter artiklar och tidskrifter i databaser och bibliotek, kunna hantera källhänvisningar och referenser samt känna till några viktiga matematiska tidskrifter
4. i både tal och skrift, med adekvat terminologi, väl strukturerat och logiskt sammanhängande redogöra för egna och andras lösningar till ett matematiskt problem, samt kunna kommentera och kritisera innehåll och framställningen av en matematisk text
Matematisk modellering:
5. tydligt förklara och använda grundbegrepp inom matematisk modellering och modelleringsprocesser
6. självständigt eller i grupp tillämpa matematiska modelleringsprocesser och tydligt formulera en modell till ett enkelt problem
7. implementera och utvärdera enkla modeller med hjälp av lämplig programvara, samt kunna bedöma modellers giltighet, begränsningar, miljöaspekter och hur den skulle kunna förfinas
Innehåll
Matematisk kommunikation:
- Presentation av de matematiska vetenskaperna: geometri, algebra, analys och sannolikhetsteori
- Grundläggande begrepp inom matematisk teoribyggnad: sats, bevis, definition, proposition, axiom, diskret respektive kontinuerlig
- Vanlig notation för väl kända matematiska begrepp så som definitionsmängd, värdemängd, produkter och summor
- Sökning efter matematisk litteratur i databaser och bibliotek
- Källhantering och referenshantering
Matematisk modellering:
- Kopplingar modell-verklighet
- Några olika modelleringsverktyg
- Enkla simuleringar med lämplig programvara
- Matematiska modelleringsprocesser: problemidentifiering, formulering, analys, beräkning, simulering och återkoppling
Undervisning
Föreläsningar och seminarier med arbete enskilt och i grupp.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Fysik 1a eller 1b1+1b2, Matematik 4 eller Matematik D
Examination
SEM1, seminarium, 4,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
PRO1, projekt, 3 hp, projektrapport och muntlig presentation avseende lärandemål 5-7, betyg Underkänd(U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på PRO1 och G på SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd