Kursplan - Internationell marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
EFO236
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2013-09-02
Reviderad
2016-01-28
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenten en överblick över den internationella miljön som ett företag verkar inom och tillhandahålla verktyg för att hantera marknadsföringsfrågor ett företag kan stöta på i ett internationellt sammanhang.
Ett annat syfte är att utveckla studentens personliga förmåga gällande: muntliga och skriftliga presentationer; kritiskt och analytiskt tänkande, informationssökande, granskning av information, litteratur och annat material.
Lärandemål
Efter kursen ska studenten kunna:
- visa förmågan att integrera kunskap och hantera komplex information när han/hon utvärderar olika alternativ gällande marknadsanalys och ett företags strategier för inträde på internationella marknader;
- genomföra en marknadsplan baserad på: lämpliga teorier och modeller från kurslitteraturen och annat insamlat och granskat material;
- formulera slutsatser och göra bedömningar baserade på ofullständiga uppgifter gällande ett företags politiska, ekonomiska, kulturella och teknologiska omgivning;
- visa att han/hon klart och tydligt kan kommunicera och presentera (muntligt och skriftligt) slutsatser och metoder (för de ovan nämnda lärandemålen), till en internationell publik bestående av både specialister och icke-specialister;
- granska och ge kollegial respons på andra studenters arbete samt argumentera för och diskutera om sitt eget bidrag i läraktiviteterna
Studenten förväntas genomföra sina studier på ett sätt som är i hög grad självständigt och självstyrande, vilket innebär att studenten förväntas ta ansvar för sina egna studier och därmed också indirekt för andra studenters lärande och utveckling genom att ta en aktiv roll i de olika läraktiviteterna under kursens gång.
Innehåll
Kursen ger ett internationellt och kulturellt perspektiv på management och marknadsföring där vi diskuterar och analyserar den politiska, ekonomiska, kulturella och teknologiska omgivningen. Vi tar också hänsyn till hur stat och näringsliv påverkar ett företag. En del av kursen går ut på att skapa modeller för att lösa marknadsföringsproblem i en internationell miljö.
Undervisning
Inlämningsuppgifter: Uppgifterna består i att skriva ett arbete (eller arbeten) om ett speciellt ämnesområde, vilket tillhandahålls av läraren. Uppgifterna skall presenteras. Studenten ska också granska och ge kollegial respons på en students arbete.
Skriftlig tentamen: Den skriftliga tentamen kan bestå av flervalsfrågor, korta svar och essäfrågor
Särskild behörighet
60 hp företagsekonomi med successiv fördjupning, varav 45 hp ska vara godkända vid kursstart. Av dessa ska 15 hp ska vara på nivå G1F.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL2), 1 hp, betyg Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL3), 1 hp, betyg Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), 4,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd