Kursplan - Vård av personer med diabetes
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE900
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2014-10-13
Reviderad
2015-11-20
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 261 s.
ISBN: 978-91-47-11405-4 LIBRIS-ID: 14843107
Diabetes
3. utg. : Stockholm : Karolinska Institutet University Press, 2013 - 186 s.
ISBN: 9789185565627 LIBRIS-ID: 14074170
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Diabetes : förebyggande arbete, behandling och uppföljning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 447 s.
ISBN: 978-91-44-08095-6 LIBRIS-ID: 13618086
Omvårdnad vid diabetes
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 447 s.
ISBN: 978-91-44-08315-5 LIBRIS-ID: 13555520
Artiklar
The process of Cultural Competence in the Delivery of Healthcare Services: A Model of Care.
Journal of Transcultural Nursing, 13 (3), 181-184, 2002.
Referenslitteratur
Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter : grunden för en evidensbaserad vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 309 s.
ISBN: 978-91-44-07271-5 LIBRIS-ID: 12543003
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om vårdbehovet hos personer med diabetes och tillägna sig en fördjupad kompetens i att stödja personer med diabetes i sin egenvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 identifiera och problematisera olika hälsoprocessers betydelse för stödjande av egenvård hos personer med diabetes
2 bedöma egenvårdsbehov utifrån personens kön, kulturell tillhörighet och ålder
3 identifiera hur personer med diabetes och deras närstående kan uppleva sjukdomen samt reflektera över deras livsvillkor
4 identifiera olika professioners roll i diabetesvården samt möjligheter till samverkan vid personcentrerad vård
5 reflektera över sjuksköterskans och personer med diabetes perspektiv på sjukdomen samt konsekvenser för omvårdnaden
6 redogöra för och analysera aktuell forskning och riktlinjer inom området samt dess tillämpning i omvårdnaden
Innehåll
Hälsoprocesser vid ändrade livsvillkor
Personcentrerad vård och egenvårdsbehov
Vårdmötet
Olika professioners roll och samverkan
Nationella riktlinjer och forskningsrön
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och studieuppgifter i grupp. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska utöka sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Sjuksköterskeexamen.
Examination
GRU1, Gruppinlämningsuppgifter, 3,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Individuell inlämningsuppgift, 3 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
NÄR1, Närvaro, 0,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Aktiv deltagande i seminarium, 0,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd