Kursplan - Orienterande kvalitativ samhällsvetenskaplig metod
Omfattning
2.5 hp
Kurskod
SOA207
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Historia, Psykologi, Sociologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-03-27
Reviderad
2015-08-17
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsvetenskapliga metoder
2., [rev.] uppl. : Malmö : Liber, 2011 - 690 s.
ISBN: 978-91-47-09068-6 (hft.) LIBRIS-ID: 12056661
Handbok i kvalitativ analys
2., utök. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 283 s.
ISBN: 9789147111657 LIBRIS-ID: 17177173
Övrigt
Tillkommer litteratur om ca 50 sidor enligt lärarens anvisning
.,
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska utveckla grundläggande förståelse för kvalitativ analys, kunna genomföra kvalitativa analyser, rapportera resultat från och bedöma validitet i kvalitativa undersökningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva essensen i kvalitativ metod
- redogöra för olika kvalitativa metoder och deras vetenskapsteoretiska ställning
- analysera kvalitativa data
- värdera resultat från kvalitativa analyser
- rapportera resultat från kvalitativa analyser
Innehåll
Under kursen behandlas kvalitativa metoder och deras vetenskapsteoretiska ställning. Kursen innefattar färdighetsträning i kvalitativ metodik inklusive bearbetning och rapportering av kvalitativa data.
Undervisning
Föreläsningar och praktiska övningar. I kursen används en pedagogisk (webb-baserad) plattform för presentation av kursmaterial, kommunikation och diskussion.
Särskild behörighet
Antagen till Magisterprogrammet i ledarskap och arbetsliv.
Examination
HEM1, Hemtentamen, skriftlig hemtentamen, 2,5 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd