Kursplan - Utmaningar inom innovation och design
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE415
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Innovation Design : Creating Value for People, Organizations and Society
London : Springer London, 2012. - XII, 196p. 61 illus., 32 illus. in color.
ISBN: 9781447122685 LIBRIS-ID: 12516182
Innovation management and new product development
4. ed. : Harlow : Financial Times/Prentice Hall, 2008 - xxvii, 581 s.
ISBN: 9780273713159 LIBRIS-ID: 10857902
Scandinavian design : alternative histories
London : Berg, 2012 - 306 s.
ISBN: 9781847889126 LIBRIS-ID: 12534044
Global innovation science handbook
New York : Mc Graw-Hill Education, 2014 - 866 s. ill.
ISBN: 9780071792707 LIBRIS-ID: 15183042
Managing innovation, design and creativity
2. ed. : Chichester : Wiley, cop. 2008 - xv, 572 s.
ISBN: 9780470510667 LIBRIS-ID: 10913696
Övrigt
A list of articles will be presented at Blackboard
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen ger studenten en fördjupande introduktion till ämnesområdet Innovation och Design genom litteraturstudier som belyser områdets utveckling samt fördjupning i teorier och metoder som används inom Innovation och Design. Vidare syftar kursen till att ge studenten förmåga att formulera problemställningar och positionera dessa inom området.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för utvecklingen av centrala teoretiska och metodologiska perspektiv inom innovation och design
2. redogöra för likheter och skillnader i praktisk tillämpning av innovation och design
3. självständigt formulera en problemställning, göra en state of the art, samt föreslå lämpliga metoder för datainsamling och dataanalys
4. ur etiskt- och hållbarhetsperspektiv diskutera och problematisera forskning inom i innovation och design i dialog med olika grupper 5. diskutera och problematisera innovations- och designpraktikens värdeskapande funktioner i dialog med olika grupper
Innehåll
- Teoretiska och metodologiska perspektiv
- Litteraturstudier
- State-of-the-Art
- Trender inom Innovation och Design
- Definiera fördjupningsområde
- Utveckla problemställning
- Reflektion
Undervisning
Föreläsningar, workshops, seminarier, lärande i samproduktion och lärande i samspel med jämbördiga.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng inom ämnesområdet innovationsteknik, informationsdesign, produkt- och produktionsutveckling, industriell ekonomi och organisation, industridesign, teknisk design, interaktionsdesign, maskinteknik eller entreprenörskap. Med examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom något annat ämnesområde behövs minst ett års yrkeserfarenhet inom områden relaterade till design eller innovation.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4 hp, examinerar lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Promemoria (PMO1), 5 hp, examinerar lärandemål 3 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Gruppuppgift (GRU1), 3 hp, examinerar lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 3 hp, examinerar lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd