Kursplan - Projektmetodik inom innovation och design
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE413
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
101 design methods : a structured approach for driving innovation in your organization
Hoboken, N.J. : Wiley, cop. 2013 - 326 s.
ISBN: 9781118083468 LIBRIS-ID: 13553005
Project management methodologies : selecting, implementing, and supporting methodologies and processes for projects
New York : Wiley, cop. 2003 - xx, 264 s.
ISBN: 0-471-22178-3 LIBRIS-ID: 8667960
How to manage a research project : achieve your goals on time and within budget
Createspace, 2016 - 132 s.
ISBN: 9781530573431 LIBRIS-ID: 19988299
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten förmåga att förvärva, tillämpa och integrera kunskap som är nödvändig för att planera, organisera och genomföra utvecklingsprojekt. Vidare syftar kursen till att ge kunskap i planering och genomförande av utvecklingsprojekt som genomförs i samarbete, samverkan eller samproduktion med externa parter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. välja och tillämpa projektledningsformer och metoder i ett utvecklingsprojekt som är relevant för området innovation och design
2. genomföra ett utvecklingsprojekt och dokumentera erfarenheter i syfte att reflektera över kunskapsutvecklingen i projektet
3. identifiera, analysera och beskriva styrkor och svagheter i projektets genomförande och resultat utifrån teorier om projektorganisering
4. beskriva, analysera och problematisera samverkan och samproduktion i utvecklingsprojekt, samt reflektera över risker och möjligheter med samverkan och samproduktion
5. identifiera, beskriva, reflektera över samt diskutera utmaningar och möjligheter som finns i att samarbeta över olika kunskaps- och erfarenhetsområden
Innehåll
- Teorier om projektorganisering
- Utvecklingsprojekt och andra typer av projekt
- Projektledning i praktiken
- Projekt med människan i centrum
- Organisering och ledning av komplexa projekt
- Erfarenhetsbaserad kunskap och vetenskaplig kunskap
- Kunskap, erfarenhet och identitet
- Samverkan och samproduktion
- Riskhantering
- Dokumentation och reflektion
Undervisning
Föreläsningar, laborationer, workshops och seminarier. Lärande i samproduktion och lärande i samspel med jämbördiga.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng inom ämnesområdet innovationsteknik, informationsdesign, produkt- och produktionsutveckling, industriell ekonomi och organisation, industridesign, teknisk design, interaktionsdesign, maskinteknik eller entreprenörskap. Med examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom något annat ämnesområde behövs minst ett års yrkeserfarenhet inom områden relaterade till design eller innovation.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Projekt (PRO1), 6 hp, examinerar lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Promemoria (PMO1), 6 hp, examinerar lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, examinerar lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd