Kursplan - Projektledning inom innovation och design
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE410
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovation och design
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The ten faces of innovation : IDEO's strategies for beating the devil's advocate & driving creativity throughout your organization
[New ed.] : London : Profile Books, 2008 - xi, 273 s.
ISBN: 9781846680311 LIBRIS-ID: 11264807
Images of organization
Executive ed., 1. ed. : San Francisco, Calif. : Berrett-Koehler Publishers, cop. 1998 - xiii, 349 s.
ISBN: 1-57675-038-8- LIBRIS-ID: 6396597
Artiklar
Managing and temporality
Scandinavian Journal of Management, 29(1), 2013
Participatory design and democratizing innovation
In Proceedings of the 11th Biennial participatory design conference. ACM., 2010
Open innovation and the stage-gate process: A revised model for new product development.
California management review, 52(3), 2010
Managing uncertainty and ambiguity in gates: decision making in aerospace product development.
International Journal of Innovation and Technology Management, 11(02), 2014
Designing and enabling spaces for collaborative knowledge creation and innovation: From managing to enabling innovation as socio-epistemological technology
Computers in Human Behavior, 37, 2014
Multicriteria evidential reasoning decision modelling and analysisprioritizing voices of customer
Journal of the Operational Research Society, 62(9), 2011
Referenslitteratur
Groups, Teams and Groupwork Revisited : A Theory, Methodology and Practice for the 21st Century
CREATESPACE : - 186 s.
ISBN: 9781482731125 LIBRIS-ID: 19783746
Introduction to multi-criteria decision making and the evidential reasoning approach
Manchester School of Management, 2001
Övrigt
Eventuellt tillkommer litteratur/utdrag som delas ut under föreläsningar.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten fördjupade kunskaper om projektledningsformer och hur de olika projektledningsformerna kan tillämpas på innovation- och designprojekt. Vidare tillägnar sig studenten teoretiska kunskaper om projektorganisering samt förmågan att problematisera ledarskap inom innovations- och designprojekt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. jämföra olika projektledningsformer och diskutera deras styrkor och svagheter utifrån olika perspektiv på projektledning
2. identifiera och argumentera för projektledningsformer tillämpliga för innovation- och designledning i olika kontext
3. diskutera innovation- och designprojekt utifrån teorier om innovations- och designledning
4. beskriva och förklara modeller och metoder för beslutsfattande inom projekt
5. problematisera ledarskap inom innovations- och designprojekt utifrån olika föreställningar om organisering
Innehåll
- Föreställningar om organisation
- Projektmodeller
- Samverkansprojekt
- Projektorganisation i mekaniskt och organiskt perspektiv
- Stage gate modeller
- Agila metoder
- Innovation och designledning i teori och praktik
- Systemperspektiv inom innovation och design
- Etik och värderingar i projektledning
Undervisning
Föreläsningar, workshops, seminarier, lärande i samproduktion och lärande i samspel med jämbördiga.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng inom ämnesområdet innovationsteknik, informationsdesign, produkt- och produktionsutveckling, industriell ekonomi och organisation, industridesign, teknisk design, interaktionsdesign, maskinteknik eller entreprenörskap. Med examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom något annat ämnesområde behövs minst ett års yrkeserfarenhet inom områden relaterade till design eller innovation.
Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från Svenska B/Svenska 3.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Projekt (PRO1), 4,5 hp, examinerar lärandemål 1, 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd