Kursplan - Kvalitetsstyrning
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
KMT210
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Produkt- och processutveckling
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2013-02-14
Reviderad
2016-01-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen ger grundläggande kunskaper och skapar förståelse för den moderna synen på kvalitetsområdet, både inom varu- och tjänstesektorn. Kundcentrerad verksamhetsutveckling, processtänkande och ledarskap för kvalitet skall förstås. Olika metoder såsom kundcentrerad planering, statistisk processtyrning och försöksplanering skall, i enklare fall, kunna tillämpas.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
- beskriva begreppen kvalitet, kvalitetskontroll, -styrning, -säkring samt vad som menas med "Offensiv Kvalitetsutveckling" (TQM)
- bedriva ett förbättringsprojekt enligt Sex-Sigma modellen
- tillämpa de 7 QC-verktygen
- tillämpa Statistisk Försöksplanering (SFP) för optimering av en konstruktion alternativt process samt kunna beskriva begreppet "Robust konstruktion"
- beskriva begreppen tillförlitlighet och driftsäkerhet samt kunna göra enklare beräkningar, t.ex driftsäkerhet hos system
- utföra riskanalyser enligt FTA/FMEA
- beräkna duglighetsindex för maskiner och processer
- tillämpa styrdiagram (SPS)
Innehåll
Kvalitet för överlevnad
- Kvalitetsbegreppet
- Hörnstenar i offensiv kvalitetsutveckling
- Kvalitet och lönsamhet
- Vinna-vinna-strategin
- Kvalitetsteknikens utveckling
Utvecklingskvalitet
- Kundcentrerad planering
- Tillförlitlighet
- Beräkning av systemtillförlitlighet
- Felmods- och feleffektanalys
- Felträdsanalys
- Försöksplanering
- Robustkonstruktion
Produktionskvalitet
- Statistisk processtyrning
- De sju förbättringsverktygen
- Styrdiagram
- Duglighet
- Leverantörssamverkan
- Utfalls- och fulltaktsprov
Kvalitet som kundtillfredsställelse
- Tjänstekvalitet
- Kundtillfredsställelse
Ledarskap för kvalitet
- Visioner, mål och strategier
- Processförbättringar
- Förbättringsprogram
- Verksamhetsanalys
- Kvalitetsrevision
Statistiska grunder
- Grundläggande begrepp
- Sannolikheter
- Exponentialfördelning
- Normalfördelning
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar / lektioner och egna övningar.
Behörighet
Matematik C (områdesbehörighet 3 med förändring) eller Matematik 3b/3c (områdesbehörighet A3 med förändring).
Examination
Inlämningsuppgift (INL2), individuellt och i grupp, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), salstentamen, 4,5 hp, betyg Underkänd (U), 3, 4 eller 5
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Med beröm godkänd, icke utan beröm godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 4,5 hp med Kvalitetsprocessen.