Kursplan - Stilar och genrer inom informativt skrivande
Omfattning
15 hp
Kurskod
ITE226
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Stilistik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 412 s.
ISBN: 978-91-44-01960-4 LIBRIS-ID: 10914337
URL: Omslagsbild
Svenska skrivregler
Fjärde upplagan : Stockholm : Liber, 2017 - 308 sidor
ISBN: 978-91-47-11149-7 LIBRIS-ID: 20167622
Referenslitteratur
Teknikinformatörens handbok
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 145 s.
ISBN: 9789144072265 LIBRIS-ID: 12746194
Språkriktighetsboken
Andra upplagan : [Malmö] : NE, [2016] - 413 sidor
ISBN: 978-91-7513-068-2 LIBRIS-ID: 19072848
Övrigt
Artiklar och andra texter av mindre omfång kan tillkomma under kursens gång.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Metoder för brukstextanalys
Lund : Studentlitteratur, 2001 - 310, [2] s.
ISBN: 91-44-01639-5 ; 339:00 LIBRIS-ID: 8353016
Stilistik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 412 s.
ISBN: 978-91-44-01960-4 LIBRIS-ID: 10914337
URL: Omslagsbild
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Referenslitteratur
Teknikinformatörens handbok
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 145 s.
ISBN: 9789144072265 LIBRIS-ID: 12746194
Språkriktighetsboken
Andra upplagan : [Malmö] : NE, [2016] - 413 sidor
ISBN: 978-91-7513-068-2 LIBRIS-ID: 19072848
Svenska skrivregler
3., [utök.] utg. : Stockholm : Liber, 2008 - 263, [1] s.
ISBN: 9789147084609 LIBRIS-ID: 10935499
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna ska öka sin medvetenhet och kunskap om olika faktorer som påverkar en text och kan urskiljas i gestaltningen. Kursen ger studenterna möjlighet att öka sin förmåga att skriva och bearbeta texter för olika sammanhang och målgrupper. Kursen ger också en inblick i olika modeller för stilanalys.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för olika sätt att se på texter och skrivande
2. redogöra för de grundläggande skillnaderna mellan muntligt framförd och skriven text
3. redogöra för hur text och kontext kan samspela på olika sätt
4. identifiera och diskutera multimodala drag i texter
5. genomföra textanalyser utifrån olika modeller
6. skriva och bearbeta texter i olika stilar och genrer, såväl enklare informativa texter som akademiska
7. tillämpa och reflektera över stilfigurer och stilgrepp
8. granska och bearbeta både egna och andras texter och ge relevant textrespons
9. visa på insikt i såväl den egna skrivutvecklingen som skrivprocessen, med stöd i relevant litteratur
Innehåll
- Grundläggande teori i och olika modeller för stilanalys och olika texters särdrag
- Studier av olika texter och språksituationer med betoning av deras stilistiska karaktäristika
- Praktisk tillämpning av stilistik genom att skriva och bearbeta egna texter
- Konstruktiv reflektion över egna och andras texter med stöd av relevant litteratur
- Planera och genomföra skrivprojekt av mindre omfattning
- Praktiska skrivövningar och grundläggande utprovning av texter
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, handledda övningsuppgifter, litteraturstudier, fältstudier, grupparbete, muntliga presentationer individuellt och i grupp, textrespons i redaktionsgrupper.
Särskild behörighet
5 hp med inriktning mot textdesign eller motsvarande kunskaper.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1 hp, examinerar lärandemål 6-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL2) 1 hp, examinerar lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL3), 3 hp, examinerar lärandemål 4 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Inlämningsuppgift (INL4), 4 hp, examinerar lärandemål 6-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 1 hp, examinerar lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), 1 hp, examinerar lärandemål 3 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM3), 1 hp, examinerar lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), salstentamen, 3 hp, examinerar lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Detta är en kurs inom informationsdesign med inriktning mot Textdesign.
Kursen överlappar helt med Textdesign 2 och Textdesign 3: Stilar och genrer.