Kursplan - Förskolan i samverkan
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PEA078
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Reviderad
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 244 s.
ISBN: 978-91-44-07952-3 LIBRIS-ID: 13753655
Professionellt föräldrasamarbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 9789147093687 LIBRIS-ID: 11196195
URL: Omslagsbild
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
4., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-44-07486-3 LIBRIS-ID: 12320907
Skollagen
Svensk författningssamling,
Läroplan för förskolan Lpfö 98
[Ny, rev. uppl.] : Stockholm : Skolverket, 2016 - 16 s.
ISBN: 9789138326909 LIBRIS-ID: 19509152
URL: Länk
Artiklar
Parenting among wealthy Danish families: a concerted civilizing process. Etnography and Education. 9(2), 224-237
2014
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17457823.2014.885846
Perspectives on Parenting Responsibility: Contextualizing Values and Practices. Law and Society. 35(1), 95-112. URL
2008
URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1467-6478.2008.00416.x/full
Learning in the home and at school: how working class children `succeed against the odds´. British Educational Research Journal. 36(3), 463 - 482. URL:
2010
URL: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01411920902989201
Övrigt
Ca 200 sidor valbar referenslitteratur (se studiehandledning).
-
Böcker
Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 244 s.
ISBN: 978-91-44-07952-3 LIBRIS-ID: 13753655
Professionellt föräldrasamarbete
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2008 - 184 s.
ISBN: 9789147093687 LIBRIS-ID: 11196195
URL: Omslagsbild
Sekretess och anmälningsplikt i förskola och skola
4., [omarb. och utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 279 s.
ISBN: 978-91-44-07486-3 LIBRIS-ID: 12320907
Skollagen
Svensk författningssamling,
Children crossing borders : immigrant parent and teacher perspectives on preschool for children of immigrants
New York : Russell Sage Foundation, [2013] - xiii, 148 pages
ISBN: 9780871547996 LIBRIS-ID: 19254691
Artiklar
Preschool teachers´views om competence in the context of home and preschool collaboration
Early Childhood Development and Care. Vol. 184, No1,
URL: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/03004430.2013.773992
Övrigt
Ca 200 sidor valbar referenslitteratur (se studiehandledning).
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska fördjupa kunskapen kring och förståelsen för familjeformer, samt hur den sociala och kulturella kontexten kan påverka behovet av olika samverkansformer mellan hem och förskola. Kursen syftar vidare till att studenten ska utveckla en förmåga att kritiskt reflektera kring förhållandet och ansvarsfördelningen mellan hem och förskola i det moderna samhället utifrån de olika juridiska förhållanden som gäller.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. definiera och identifiera olika samverkansformer mellan förskola och hem
2. kritiskt granska, samt visa på utvecklingsmöjligheter för samverkan mellan hem och förskola avseende innehåll och form, utifrån den enskilda förskolans sociala och kulturella kontext
3. reflektera och diskutera kring familjens villkor i det moderna samhället
4. visa förmåga att kunna ta tillvara föräldrarna som resurs i förskolan, samt kunna motivera och argumentera för svagheter och styrkor i det stöd som förskolan tillhandahåller gällande fostran och föräldraskap
5. problematisera förskolans uppdrag och juridiska förhållanden
6. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Samverkansformer i förskolan
- Förändrade familjemönster och familjens villkor i det moderna samhället
- Familjen som resurs i förskolan och förskolans stödjande funktion
- Det kulturella och sociala sammanhangets betydelse för samverkan
- Utvecklingssamtal
- Juridik för förskola
Undervisning
Föreläsningar, studiegruppsarbete och seminarier, fältstudie, workshops och handledda övningar.
Särskild behörighet
75 hp förskolepedagogik samt 30 högskolepoäng UVK och VFU 1 och 2 15 högskolepoäng
Examination
Inlämningsuppgift (TEN1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG), individuell
Muntlig tentamen (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), grupp
Muntlig fältstudieuppgift (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G), individuell
För VG på kursen krävs VG på TEN1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd