Kursplan - Utveckling och lärande - grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU154
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Reviderad
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Entreprenöriellt lärande : i praktik och teori
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 137 s.
ISBN: 9789147114405 LIBRIS-ID: 16555143
Lusten att förstå : om lärande på människans villkor
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 284 s.
ISBN: 978-91-27-12165-2 (inb.) LIBRIS-ID: 11719319
Piaget Rediscovered
Development and Learning. I Ripple, R. E. & Rockcastle, V. N. (red.), 1964
Psychology and Marxism Internet Archive 2002
Play and its Role in the Mental Development of the Child, 1933
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 304 s.
ISBN: 978-91-47-02059-1 LIBRIS-ID: 11314423
URL: Omslagsbild
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
Övrigt
Tillkommer för kursen och inriktningen relevanta styrdokument
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om barns utveckling och lärande, särskilt den del som gäller förskoleklassen och skolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och föra ett resonemang om hur man kan tillvarata barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera och stödja varje barns utveckling och lärande i olika lärandemiljöer, med avseende på entreprenöriellt lärande och estetiska lärandeprocesser
3. analysera och reflektera kring frågor som rör identitet och samlevnad i ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv
4. granska och problematisera IKT som pedagogiskt verktyg
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Arvets, miljöns och kulturens betydelse för barns utveckling och lärande
- Teoretiska perspektiv om barns utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- Praktiska och estetiska arbets- och lärandeprocesser
- IT som pedagogiskt verktyg
- Identitet och samlevnad i ett jämställt och likvärdigt samhälle
- Entreprenöriellt lärande
- Estetiska lärandeprocesser
- Förutsättningar för lärande
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudie och IT.
Särskild behörighet
7,5 hp UVK, 22,5 ämnesstudier
Examination
Gruppuppgift, fältstudie (GRU1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Lärandets kontext
Skriftlig tentamen (INL1), 4,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG) Utveckling och lärande
Muntlig examination (SEM1), 1,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) Identitet och samlevnad
För VG på kursen krävs VG på INL1
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Se studiehandledning.