Kursplan - Utveckling och lärande - ämneslärare åk 7-9
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU060
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2013-02-01
Reviderad
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Conditions for technology enhanced learning and educational change : a case study of a 1:1 initiative
Umeå : Department of education, Umeå university, 2015 - 107 s.
ISBN: 9789176013571 LIBRIS-ID: 18509166
URL: Länk
Den lärande människan : utveckling, lärande, socialisation
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09730-2 LIBRIS-ID: 12447535
Entreprenöriellt lärande : gymnasieelevers skilda sätt att uppfatta entreprenöriellt lärande
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, Högskolan i Jönköping, 2011 - 196 s.
ISBN: 9789162882273 LIBRIS-ID: 12092336
URL: Fulltext
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Artiklar
Freeing Teaching from Learning: Opening Up Existential Possibilities in Educational Relationships
Studies in Philosophy of Education, 34, s. 229-243. (Tillgänglig på Blackboard), 2014
The Cultural Part of Cognition
Cognitive Science, s. 179-195. (Tillgänglig på Blackboard), 1981
Neuromythologies in Education
Educational Research, 50(2), s. 123-133. (Tillgänglig på Blackboard), 2008
Limits to self-organising systems of learningthe Kalikuppam experiment
British Journal of Educational Technology, 41(5), s. 672-688. (Tillgänglig på Blackboard), 2010
The Embodiment of Learning
A Transactional Approach to Learning
2010
Webbadresser
Allmänna råd med kommentarer om planering och genomförande av undervisningen
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/Grundskoleutbildning/2.3064/allmant-rad-1.122646
Läroplanen för grundskolan
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/lagar-och-regler/laroplaner-1.147973
Referenslitteratur
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
Bedömning och betygssättning i gymnasieskolan
Stockholm : Skolverket, 2012 - 45 s.
ISBN: 978-91-87115-74-5 LIBRIS-ID: 13519654
Övrigt
Tillkommer ca 150 sidor valbar litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Synligt lärande. En presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Rapport, 69 s. (Tillgänglig på Blackboard),
Att lära för hållbar utveckling. Betänkande av Kommittén för utbildning för hållbar utveckling
Stockholm: SOU (Tillgänglig på Blackboard), 2004
-
Böcker
Conditions for technology enhanced learning and educational change : a case study of a 1:1 initiative
Umeå : Department of education, Umeå university, 2015 - 107 s.
ISBN: 9789176013571 LIBRIS-ID: 18509166
URL: Länk
Den lärande människan : utveckling, lärande, socialisation
1. uppl. : Malmö : Liber, 2012 - 160 s.
ISBN: 978-91-47-09730-2 LIBRIS-ID: 12447535
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Entreprenöriellt lärande : gymnasieelevers skilda sätt att uppfatta entreprenöriellt lärande
Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation, Högskolan i Jönköping, 2011 - 196 s.
ISBN: 9789162882273 LIBRIS-ID: 12092336
URL: Fulltext
Artiklar
Freeing Teaching from Learning: Opening Up Existential Possibilities in Educational Relationships
Studies in Philosophy of Education, 34, s. 229-243. (Tillgänglig på Blackboard), 2014
The Cultural Part of Cognition
Cognitive Science, s. 179-195. (Tillgänglig på Blackboard), 1981
Neuromythologies in Education
Educational Research, 50(2), s. 123-133. (Tillgänglig på Blackboard), 2008
The Embodiement of Learning
Educational Philosophy and Theory, 37(5), s. 745-759. (Tillgänglig på Blackboard), 2005
Limits to self-organising systems of learningthe Kalikuppam experiment
British Journal of Educational Technology, 41(5), s. 672-688. (Tillgänglig på Blackboard), 2010
A Transactional Approach to Learning
Paper presented at AERA, USA. 27 s. (Tillgänglig på Blackboard), 2010
Webbadresser
Allmänna råd med kommentarer om planering och genomförande av undervisningen
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/Grundskoleutbildning/2.3064/allmant-rad-1.122646
Läroplanen för grundskolan
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/lagar-och-regler/laroplaner-1.147973
Referenslitteratur
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
Övrigt
Tillkommer ca 150 sidor valbar litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Synligt lärande. En presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat
Rapport, 69 s. (Tillgänglig på Blackboard),
Att lära för hållbar utveckling. Betänkande av Kommittén för utbildning för hållbar utveckling
Stockholm: SOU (Tillgänglig på Blackboard), 2004
-
Böcker
Readings on the development of children
2. ed. : New York : W. H. Freeman, 1996 - 284p.
ISBN: 0-7167-2860-5 (pbk) ; £12.95 : CIP entry (Nov.) LIBRIS-ID: 5508219
Att platsa i en skola för alla : elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan
1. uppl. : Stockholm : Norstedts akademiska förlag, 2008 - 174 s.
ISBN: 978-91-7227-559-1 (inb.) LIBRIS-ID: 10590921
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 630 s.
ISBN: 978-91-27-11800-3 LIBRIS-ID: 11496418
Att undervisa för utveckling : en pedagogisk resurs för global medvetenhet
Lund : Studentlitteratur, 1997 - 337 s.
ISBN: 91-44-00256-4 ; 410:00 LIBRIS-ID: 8352568
Webbadresser
Allmänna råd med kommentarer om planering och genomförande av undervisningen
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/forskola_och_skola/Grundskoleutbildning/2.3064/allmant-rad-1.122646
Läroplanen för grundskolan
Skolverket,
URL: http://www.skolverket.se/lagar-och-regler/laroplaner-1.147973
Övrigt
Tillkommer ca 150 sidor valbar litteratur
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att grundlägga kunskaper om barns och ungdomars utveckling och lärande ur ett flerdimensionellt perspektiv.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1. identifiera och redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns, ungdomars och vuxnas utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. analysera och värdera hur man kan tillvarata barns och ungdomars olika kunskaper och erfarenheter för att stimulera och stödja utveckling och lärande
3. definiera och utveckla ett kritiskt förhållningssätt till IT som didaktiskt verktyg
4. problematisera hur utveckling och lärande sker i olika ämnen och lärandemiljöer och kritiskt granska dessa med avseende på hållbar utveckling
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska perspektiv om barns, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- IT som pedagogiskt verktyg
- Hållbar utveckling, lärande och lärandemiljöer
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudie och IT.
Särskild behörighet
Antagen till ämneslärarprogrammet åk 7-9.
Examination
IT som didaktiskt verktyg, gruppuppgift (GRU1), 1 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
Barns och ungdomars utveckling och lärande. Individuell skriftlig examinationsuppgift (INL1), 4 högskolepoäng, betyg Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Ämne, lärandemiljö och hållbar utveckling, fältstudier (SEM1), 2,5 högskolepoäng, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd