Kursplan - Utveckling och lärande - grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU159
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-11-21
Reviderad
2015-12-10
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
Skapa och våga : om entreprenörskap i skolan
Stockholm : Skolverket, 2010 - 136 s.
ISBN: 978-91-85545-96-4 LIBRIS-ID: 11878891
URL: Länk
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
4 uppl. : Natur & Kultur Akademiska, 2017 - 770 sidor
ISBN: 978-91-27-81840-8 LIBRIS-ID: 19886031
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 : reviderad 2017
Stockholm : Skolverket, 2017 - 289 s.
ISBN: 978-91-38-32716-6 LIBRIS-ID: 20884591
Kompendier
Sex- och samlevnadsundervisning i grundskolans tidigare år : jämställdhet, sexualitet och relationer i ämnesundervisningen : årskurserna 1-6
Stockholm : Skolverket, 2014 - 139 s.
ISBN: 9789175591438 LIBRIS-ID: 17558080
Artiklar
Artiklar tillkommer i enlighet med undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Entrepreneurial learning in Swedish preschools: Possibilities and constraints for childrens active participation. Early Child development and Care
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2015
Webbadresser
Webadresser tillkommer i enlighet med undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Ytterligare litteratur/material i form av till exempel avhandlingar, vetenskapliga artiklar och myndighetstexter kan tillkomma.
-
Böcker
Design för lärande : ett multimodalt perspektiv
Stockholm : Norstedt, 2010 - 173 s.
ISBN: 978-91-1-302295-6 LIBRIS-ID: 11506700
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Utvecklingspsykologi
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur, 2011 - 376 s.
ISBN: 9789127130746 (inb.) LIBRIS-ID: 12148989
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
2016
Skapa och våga : om entreprenörskap i skolan
Stockholm : Skolverket, 2010 - 136 s.
ISBN: 978-91-85545-96-4 LIBRIS-ID: 11878891
URL: Länk
Lärande, skola, bildning : [grundbok för lärare]
3., [rev. och uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2014 - 769 s.
ISBN: 9789127136021 LIBRIS-ID: 15217351
Kompendier
Sex- och samlevnadsundervisning i grundskolans tidigare år : jämställdhet, sexualitet och relationer i ämnesundervisningen : årskurserna 1-6
Stockholm : Skolverket, 2014 - 139 s.
ISBN: 9789175591438 LIBRIS-ID: 17558080
Artiklar
Artiklar tillkommer i enlighet med undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Entrepreneurial learning in Swedish preschools: Possibilities and constraints for childrens active participation. Early Child development and Care
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2015
Webbadresser
Webadresser tillkommer i enlighet med undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Material från media och andra institutioner kan tillkomma, bestämms av undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Fler vetenskapliga artiklar kommer att tillkomma
-
Böcker
Nya uppväxtvillkor : samhälle och individ i förändring
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2013 - 231 s.
ISBN: 978-91-47-09687-9 LIBRIS-ID: 13689633
Nytt land och ny skola : berättelser om att bryta upp och börja om
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 192 s.
ISBN: 978-91-47-09955-9 LIBRIS-ID: 12186385
Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen : så skapar vi en relevant skola utifrån Lgr 11
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - 191 s.
ISBN: 978-91-47-10052-1 LIBRIS-ID: 12451063
Design för lärande : ett multimodalt perspektiv
Stockholm : Norstedt, 2010 - 173 s.
ISBN: 978-91-1-302295-6 LIBRIS-ID: 11506700
Lärande : en introduktion till perspektiv och metaforer
1. uppl. : Malmö : Gleerup, 2015 - 172 s.
ISBN: 9789140688262 LIBRIS-ID: 17091471
Artiklar
Artiklar tillkommer i enlighet med undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Entrepreneurial learning in Swedish preschools: Possibilities and constraints for childrens active participation. Early Child development and Care
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, 2015
Webbadresser
Webadresser tillkommer i enlighet med undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Övrigt
Material från media och andra institutioner kan tillkomma, bestämms av undervisande lärare och kursansvarig
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation,
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig grundläggande kunskaper om barns utveckling och lärande, särskilt den del som skolans årskurs 4-6 omfattar.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. identifiera och redogöra för begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och föra ett resonemang om hur man kan tillvarata barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera och stödja varje barns utveckling och lärande i olika lärandemiljöer, med avseende på entreprenöriellt lärande och estetiska arbets- och lärandeprocesser
3. analysera och reflektera kring frågor som rör ålder, kroppsuppfattning, sex och samlevnad
4. granska och problematisera IKT som pedagogiskt verktyg
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Arvets, miljöns och kulturens betydelse för barns utveckling och lärande
- Teoretiska perspektiv om barns utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- Estetiska arbets- och lärandeprocesser
- Entreprenöriellt lärande
- IT som pedagogiskt verktyg
- Kroppen, sex och samlevnad
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudier.
Särskild behörighet
Antagen till grundlärarprogrammet åk 4-6.
Examination
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, individuell muntlig och skriftlig uppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd