Kursplan - Introduktion till informationsdesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE112
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Design : process och metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 237 s.
ISBN: 9789144108858 LIBRIS-ID: 18219023
An introduction to information design
London : Laurence King Publishing, 2014. - 208 pages
ISBN: 9781780673387 LIBRIS-ID: 16597070
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Bildens tysta budskap : interaktion mellan bild och text
Andra upplagan : [Lund] : Studentlitteratur, [2017] - 168 sidor
ISBN: 978-91-44-11534-4 LIBRIS-ID: 20881363
Artiklar
Emotions in design: Considering user experience for tangible and ambient interaction in control rooms
Information Design Journal, 2016, vol. 22, nr. 1, s. 19-31, ISSN 0142-5471,
Technologically Mature but with Limitied Capabilities
Lecture Notes in Computer Science,
Kompendier
Mind in motion : how action shapes thought
First edition : New York, NY : Basic Books, 2019 - viii, 375 pages
ISBN: 9780465093069 LIBRIS-ID: v5bk7pwqs49r4pjw
-
Böcker
Design : process och metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 237 s.
ISBN: 9789144108858 LIBRIS-ID: 18219023
An introduction to information design
London : Laurence King Publishing, 2014. - 208 pages
ISBN: 9781780673387 LIBRIS-ID: 16597070
Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier
1. uppl. : Stockholm : Språkrådet, 2010 - 153 s.
ISBN: 978-91-1-302841-5 LIBRIS-ID: 11816642
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Bildens tysta budskap : interaktion mellan bild och text
Andra upplagan : [Lund] : Studentlitteratur, [2017] - 168 sidor
ISBN: 978-91-44-11534-4 LIBRIS-ID: 20881363
Webbadresser
Artiklar
Emotions in design: Considering user experience for tangible and ambient interaction in control rooms
Information Design Journal, 2016, vol. 22, nr. 1, s. 19-31, ISSN 0142-5471,
-
Böcker
Design : process och metod
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 237 s.
ISBN: 9789144108858 LIBRIS-ID: 18219023
An introduction to information design
London : Laurence King Publishing, 2014. - 208 pages
ISBN: 9781780673387 LIBRIS-ID: 16597070
Myter och sanningar om läsning : om samspelet mellan språk och bild i olika medier
1. uppl. : Stockholm : Språkrådet, 2010 - 153 s.
ISBN: 978-91-1-302841-5 LIBRIS-ID: 11816642
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Webbadresser
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper i Informationsdesign samt en orientering i hur bild, text och rum kan samverka när individer uppmärksammar, tolkar och använder informationsmaterial och informationsartefakter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara hur individers olika förutsättningar, kan påverka tolkningen och förmågan att använda information
2. ha kunskap om och förståelse för olika problemställningar inom informationsdesign och betydelsen av användarperspektiv
3. förklara hur principer för informationsdesign kan underlätta för tolkning och användande av information i olika situationer
4. beskriva syftet med och processen för användarperspektiv i informationsdesign
5. ha kännedom om etiska överväganden inom Informationsdesign
Innehåll
– Individer och tolkningsprocesser
– Förståelse av information
– Bild, text och rum i samverkan
– Användarperspektiv
– Informationsdesignerns roll
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, examinerar lärandemål: 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM2), 1,5 hp, examinerar lärandemål: 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Seminarium (SEM3), 1,5 hp, examinerar lärandemål: 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Tentamen (TEN1), salstentamen, 3 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med KIT101 Introduktion till informationsdesign.