Kursplan - Kunskapsfilosofi
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
INO239
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2016-01-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 307, [1] s.
ISBN: 9144033060 LIBRIS-ID: 9278166
Organization theory : modern, symbolic, and postmodern perspectives
3. ed. : Oxford : Oxford University Press, 2013 - xxvii, 351 s.
ISBN: 978-0-19-964037-9 LIBRIS-ID: 13831004
Artiklar
Problematiska problem? Om den vetenskapliga problemställningens plats i undervisning och forskning.
Statsvetenskaplig tidskrift, Vol. 102, Nr 4, 1999
Learning to Build a Car: An Empirical Investigation of Organizational Learning
Journal of Management Studies, 42(2), 2005
Organizational Learning as an Analogy to Individual Learning? A Case of Augmented Interaction Intensity
Vocations and Learning, 8, 2015
Ledtråd i förvandling
Dialoger, Stockholm, 1999
An Answer to the Question: "What is Enlightenment?"
., 1784
Systemic intervention for the 21st Century
lnternational Journal of Knowledge and Systems Sciences, Vol. 1, No. 1, 2004
Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation
Organization Science, 5, 1994
Dewey on Extended Cognition and Epistemology
Philosophical Issues, 24, 2014
Övrigt
Artiklar och texter om kunskapsteoretiska perspektiv, ca 150 sidor tillkommer.
Akademin för innovation, design och teknik,
-
Böcker
Manifest för en ny realism
Göteborg : Daidalos, 2014 - 146 s.
ISBN: 9789171734365 LIBRIS-ID: 16617806
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2004 - 307, [1] s.
ISBN: 9144033060 LIBRIS-ID: 9278166
Artiklar
Problematiska problem? Om den vetenskapliga problemställningens plats i undervisning och forskning.
Statsvetenskaplig tidskrift, Vol. 102, Nr 4, 1999
Systemic intervention for the 21st Century
lnternational Journal of Knowledge and Systems Sciences, Vol. 1, No. 1, 2004
Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation
Organization Science, 5, 1994
Referenslitteratur
Tolkning och reflektion : vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2008 - 616 s.
ISBN: 9789144046150 LIBRIS-ID: 10142109
Doing action research in your own organization
4th edition. : London : SAGE, 2014 - xxi, 206 pages
ISBN: 9781446272572 LIBRIS-ID: 16686441
Att förklara samhället
2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2003 - 371 s.
ISBN: 91-44-02772-9 LIBRIS-ID: 9060479
Ett oändligt äventyr : om människans kunskaper
[Ny utg.] : Stockholm : Bonnier, 2002 - 410, [1] s.
ISBN: 91-0-058093-7 LIBRIS-ID: 8456013
Vetenskapsfilosofi : en bok om vetenskapen och den vetenskapande människan
2. uppl. : Stockholm : Thales, 2011 - 285 s.
ISBN: 91-7235-041-5 : 207:00 LIBRIS-ID: 9222677
Achieving quality in action research - a matter of judgement
20th EGOS Colloquium Training Action Researchers, Ljubljana, Slovenia, 2004
Övrigt
Artiklar och texter om kunskapsteoretiska perspektiv, ca 150 sidor tillkommer.
Akademin för innovation, design och teknik,
Syfte
Kursen syftar till att utveckla förståelse för relationen mellan vetenskap och praktisk kunskap som viktig utgångspunkt för kunskapsutveckling inom huvudområdet innovationsteknik. I kursen uppmärksammas olika kunskapsformer och kunskapande aktörer och hur dessa är relaterade till varandra.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande begrepp inom olika kunskapsteoretiska perspektiv och forskningstraditioner med relevans för innovationsteknik
2. redogöra för olika former av samproduktion av kunskap, samt dess eventuella för- och nackdelar
3. argumentera kring innovation utifrån olika kunskapsteoretiska perspektiv
4. självständigt resonera om och visa hur man analyserar ett empiriskt material utifrån ett valt kunskapsteoretiskt perspektiv
5. resonera kring etiska aspekter och problematisera roller och intressen i kunskapsutveckling
Innehåll
- Kunskapsutveckling utifrån olika forskningstraditioner och kunskapsteoretiska perspektiv
- Etiska och kritiskt vetenskapliga förhållningssätt
- Praktisk och teoretisk kunskap
- Problematisering av innovation utifrån olika kunskapsteoretiska perspektiv
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Särskild behörighet
Avslutat kursen Teknik och vetenskapsteori 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 4,5 hp, examinerar lärandemål 1, 2 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Gruppuppgift (GRU1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
Seminarium (SEM1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd