Kursplan - Sjuksköterskan som pedagog och ledare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE132
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-09-24
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om sjuksköterskans pedagogiska ledarskap och yrkesutövning där etnicitet, genus och maktaspekter beaktas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för den pedagogiska betydelsen av sjuksköterskans ledarskap och reflektera över sin egen professionella roll
2 visa kunskap om aktuella författningar som rör sjuksköterskans ledarskap och yrkesansvar
3 redogöra för relationen mellan kreativt ledarskap och lärande i förändringsarbete
4 beskriva och diskutera förutsättningar för interprofessionellt lärande i teamarbete
5 reflektera över pedagogiska aspekter på professionella möten med medarbetare, patienter och närstående
6 från pedagogiska utgångspunkter redogöra för strategier i konflikthantering, kommunikation och handledning
Innehåll
Etnicitet, genus och maktaspekter
Lärande ledarskap
Kreativt ledarskap och lärande i förändringsarbete
Lärande i teamarbete
Pedagogiska möten i vård och behandling
Lärande och konflikthantering i kommunikation och handledning
Undervisning
Undervisningen utgår från studentens aktiva kunskapssökande och bedrivs i form av individuella uppgifter, litteraturstudier, internetkommunikation, seminarier och föreläsningar.
Särskild behörighet
Godkänd på samtliga kurser från år 1 på sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens högskola eller motsvarande.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 1,5 hp, lärande och konflikthantering i kommunikation och handledning. Gruppuppgift avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3,5 hp, lärande ledarskap och lärande i teamarbete samt sjuksköterskans pedagogiska ledarskap och den egna professionella utvecklingen. Individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, pedagogiska möten i vård och behandling samt sjuksköterskans pedagogiska ledarskap och den egna professionella utvecklingen samt förutsättningar för interprofessionellt lärande i teamarbete. Seminarier avseende lärandemål 1, 4-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
ÖVN1, Övningsuppgift, 1 hp, kreativt ledarskap och lärande i förändringsarbete samt författningar som rör sjuksköterskans ledarskap och yrkesutövning. Övningsuppgifter, avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAA003.