Kursplan - Teoretiska grunder för vård av äldre - gerontologisk och geriatrisk omvårdnad
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE073
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2013-02-06
Reviderad
2015-09-08
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Ebersole and Hess' gerontological nursing and healthy aging
4., [rev. and updated] ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier/Mosby, cop. 2014. - xiii, 436 s.
ISBN: 9780323096065 LIBRIS-ID: 14676787
Websidor
Frail elderly patients in hospital - the challenge of participation in medical decision making
Linköping University, 2012
URL: Länk
Palliative Care for Older People: Better practices
Copenhagen: WHO Regional office for Europe, 2011
URL: Länk
Referenslitteratur
From Cicero to Cohen: Developmental Theories of Aging, From Antiquity to the Present
The Gerontologist, 2014, 54(1), 30-39,
URL: Länk
The mature mind : the positive power of the aging brain
New York : Basic Books, cop. 2005 - xxiii, 232 s.
ISBN: 9780465012039 (inb.) LIBRIS-ID: 11320466
URL: Länk
An analysis of psychosocial theories of ageing and their relevance to practical gerontological nursing in Sweden
Scandinavian Journal of Caring Science, 2006, 20(3), 347-353,
The theory of gerotranscendence as applied to gerontological nursing
International Journal of Older People Nursing, 2007a, 2, 289-294.,
The theory of gerotranscendence in practice: Guidelines for nursing
International Journal of Older People Nursing, 2007b, 2, 295-301.,
Övrigt
Apart from the above literature there are additional mandatory scientific articles and reports relevant to the course content. These are stated in the study guide.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
-
Böcker
Ebersole and Hess' Gerontological Nursing & Healthy Aging
4th Edition, St Louis: Mosby Elsevier, 2013
Websidor
The mature mind : the positive power of the aging brain
New York : Basic Books, cop. 2005 - xxiii, 232 s.
ISBN: 9780465012039 (inb.) LIBRIS-ID: 11320466
URL: Länk
Frail elderly patients in hospital - the challenge of participation in medical decision making
Linköping University, 2012
URL: Länk
Palliative Care for Older People: Better practices
Copenhagen: WHO Regional office for Europe, 2011
URL: Länk
Övrigt
Apart from the above literature there are additional mandatory scientific articles and reports relevant to the course content. These are stated in the study guide.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om åldrande och åldrandets konsekvenser för äldre människors livssituation och levnadsvillkor i samhället. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om vanligt förekommande sjukdomstillstånd hos äldre, om palliativ vårdfilosofi och vård av äldre vid livets slutskede.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 översiktligt beskriva demografiska förändringar gällande åldrande ur globalt och samhällsperspektiv
2 beskriva åldrandet ur biologiskt, psykologiskt och sociologiskt perspektiv
3 reflektera över och beskriva gerontologisk teoriutveckling och forskning
4 beskriva och redogöra för konsekvenser av sjukdom och funktionsnedsättning vid åldrande
5 reflektera över äldres och deras närståendes levnadsvillkor samt aspekter på möten mellan unga och gamla från olika kulturer
6 diskutera attityder kring åldrande och utveckling av social välfärd för äldre personer
7 diskutera miljöns effekter på äldres välbefinnande
8 identifiera och reflektera över symtom vid multisjuklighet
9 identifiera och ge förslag på olika förebyggande och rehabiliterande åtgärder vid multisjuklighet
10 diskutera individuell vård av patienter med utgångspunkt i den palliativa vårdens mål och filosofi, samt aspekter som rör hälsa, lidande, miljö och omsorg i livets slut
11 diskutera och planera stödjande insatser för närstående och vårdgivare
Innehåll
Åldrandet i ett demografiskt perspektiv
Biologiskt, psykologiskt och socialt åldrande
Gerontologiska teorier och aktuell forskning som rör äldre
Äldres levnadsförhållanden, sjuklighet, hälsa och välbefinnande
Attityder och värderingar kring åldrande, liv, död och vård i livets slutskede
Vanliga tillstånd vid multisjuklighet samt symtom och organisation av vård för de mest sjuka, sköra äldre samt aktuell forskning inom området
Den döende patientens och dennes närståendes behov
Den palliativa vårdens grundtankar, planering, organisation och modeller för att värdera palliativ vård
Teamarbete i geriatrisk och palliativ vård
Författningar och riktlinjer av betydelse för äldres levnadsförhållanden, hälsa, välfärd, värdighet och livskvalitet i livets slutskede
Olika aspekter på hälsa, lidande, vård och miljö vid slutet av livet
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, individuella litteraturstudier och grupparbeten samt fältstudier inom olika verksamheter för äldre.
Särskild behörighet
Samtliga högskolepoäng från de två första åren inom DDBNP vid Rangsit Universitet och Engelska A eller motsvarande.
Examination
Gruppuppgift (GRU1), 1 hp, muntlig och skriftlig gruppexamination med aktivt deltagande utifrån lärandemål 1, 6-7. Betyg Godkänd (G).
Inlämningsuppgift. (INL2), 2 hp, skriftlig rapport samt muntlig presentation och aktivt deltagande vid seminarium avseende lärandemål 5-7. Betyg Godkänd (G).
Fullgjorda fältstudier (PRA2), 1 hp, fullgjorda fältstudier inom äldrevård/hemsjukvård/primärvård samt aktivt deltagande vid kursens seminarier med redovisning av studieuppgifter avseende lärandemål 2-11. Betyg Godkänd (G).
Tentamen (TEN2), 3,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 2, 8-11. Betyg Godkänd (G), Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN2. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd