Kursplan - Självständigt arbete inom intensivvård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE127
Giltig från
Vårtermin 2017
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-08-27
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Litteratur väljs utifrån ämnesområde och metodval.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Att vara opponent
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s.
ISBN: 9789144095066 LIBRIS-ID: 14673582
Referenslitteratur
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
Webbadresser
The Northtern Nurses´ Federation (NNF). (2003). Etiska riktlinjer för omvårdnadsforskning i Norden.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
-
Böcker
Litteratur väljs utifrån ämnesområde och metodval.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Referenslitteratur
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2011 - 223 s.
ISBN: 978-91-44-06916-6 LIBRIS-ID: 12165157
Statistik för hälsovetenskaperna
2., moderniserade och utök. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 303 s.
ISBN: 978-91-44-07048-3 LIBRIS-ID: 13374003
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
Etiska dilemman : forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet
Malmö : Gleerups, 2012 - 159 s.
ISBN: 978-91-40-67733-4 LIBRIS-ID: 13433178
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Att vara opponent
2., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 66 s.
ISBN: 9789144095066 LIBRIS-ID: 14673582
Webbadresser
The Northtern Nurses´ Federation (NNF). (2003). Etiska riktlinjer för omvårdnadsforskning i Norden.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
URL: Länk
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning
Stockholm : Vetenskapsrådet, 2002 - 17 s.
ISBN: 91-7307-008-4 LIBRIS-ID: 8636354
URL: Fulltext
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper i vetenskapsteori, forskningsmetodik och forskningsetik i vårdvetenskap med inriktning mot intensivvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och avgränsa ett vårdvetenskapligt problemområde inom intensivvård och formulera ett syfte i relation till detta
2 systematiskt söka, analysera, värdera och kontrastera tidigare forskning relaterat till valt problemområde
3 identifiera, beskriva, tillämpa och värdera en för syftet relevant vetenskaplig metod
4 identifiera, tillämpa och värdera forskningsetiska aspekter i relation till det självständiga arbetet
5 samla in, bearbeta, analysera samt värdera kvaliteten på insamlad data
6 beskriva och värdera sina resultat i ett självständigt arbete
7 integrera, kontrastera och värdera resultatet mot tidigare forskning samt eventuell teoretisk referensram
8 värdera resultatet i relation till samhällsrelevans och intensivvårdssjuksköterskans yrkesområde
9 identifiera ytterligare behov av kunskapsutveckling avseende valt problemområde
10 kritiskt granska samt föra en vetenskaplig argumenterande diskussion avseende eget och andras självständiga arbete
Innehåll
Självständigt vetenskapligt arbete
Forskningsprocessen
Vetenskapsteori och metod
Forskningsetiska överväganden
Samhälleliga aspekter
Opponentskap
Respondentskap
Undervisning
Studierna bedrivs i form av litteraturstudier och eget skrivande. Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och handledning. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna självständigt aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Medicinsk vetenskaplig fördjupningskurs 7,5 hp, Vårdvetenskap inom intensivvård 1, 7,5 hp, Medicinsk vetenskap inom intensivvård 1, 7,5 hp, Akutsjukvård, 7,5 hp. Genomgången kurs Vårdvetenskap inom intensivvård 2, 7,5 hp, Medicinsk vetenskap inom intensivvård, 2, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
UPS1, Skriftligt självständigt arbete, 7,5 hp, Muntligt och skriftligt opponentskap samt ett muntligt respondentskap sker vid obligatoriska seminarier. Examinerar lärandemål: 1-10.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE022.