Kursplan - Vårdvetenskap inom intensivvård 1
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE125
Giltig från
Hösttermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-08-27
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Akut vård ur ett patientperspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 102 s.
ISBN: 978-91-44-07100-8 LIBRIS-ID: 13414052
Vårdande som lindrar lidande : etik i vårdandet
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 139 s.
ISBN: 978-91-47-02116-1 LIBRIS-ID: 12055807
Hälsa och vårdande : i teori och praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 344 s.
ISBN: 9789127122116 (inb.) LIBRIS-ID: 11766742
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s.
ISBN: 9781496300232 LIBRIS-ID: 19245684
Författningshandbok : för personal inom hälso- och sjukvården. 2017
48. uppl. : Stockholm : Liber, 2017 - xx, 900 s.
ISBN: 978-91-47-11337-8 LIBRIS-ID: 19952784
Intensivvård : avancerad omvårdnad och behandling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 692 s.
ISBN: 978-91-44-03771-4 LIBRIS-ID: 11300558
Artiklar
Family members experiences with intensive care unit diaries when the patient does not survive
2017
Sedation versus no sedation: Are there differences in relatives satisfaction with the intensive care unit?
20107
Övrigt
Kompetensbeskrivning legitimerad sjuksköterska med specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot intensivvård
-
Böcker
Akut vård ur ett patientperspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 102 s.
ISBN: 978-91-44-07100-8 LIBRIS-ID: 13414052
Vårdande som lindrar lidande : etik i vårdandet
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 139 s.
ISBN: 978-91-47-02116-1 LIBRIS-ID: 12055807
Hälsa och vårdande : i teori och praxis
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur, 2010 - 344 s.
ISBN: 9789127122116 (inb.) LIBRIS-ID: 11766742
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården.
43. uppl. : Stockholm : Liber, 2012 - xx, 833 s.
ISBN: 978-91-47-10551-9 LIBRIS-ID: 12535747
Intensivvård : avancerad omvårdnad och behandling
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 692 s.
ISBN: 978-91-44-03771-4 LIBRIS-ID: 11300558
Artiklar
The meaningful encounter: patient and next-of-kin stories about their experience of meaningful encounters in healthcare
Nursing Inquiry, 20 (4), 2013
Patients family satisfaction with needs met at the medical intensive care unit
Journal of Advanced Nursing, 2013, 69(5), 11721182,
Relatives' experiences during the next of kin's hospital stay after surviving cardiac arrest and therapeutic hypothermia
Eur J Cardiovasc Nurs. 2013, Aug;12(4):353-9,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskap om vårdvetenskap inom teoretisk och klinisk grundläggande intensivvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 redogöra för sjuksköterskans profession och kompetensområden inom intensivvård och relevanta styrdokument
2 utifrån en helhetssyn på människan redogöra för omvårdnadsprocessen utifrån patientens hälsoresurser och behov
3 redogöra för och med viss självständighet kunna ansvara för patientens omvårdnad med hänsyn tagen till patientsäkerhetsaspekter
4 utifrån patientens och närståendes upplevelser och behov beskriva och reflektera över omvårdnaden av en intensivvårdspatient med beaktande av mänskliga rättigheter
5 identifiera och reflektera över etiska aspekter relaterade till intensivvård och postoperativ vård samt tillämpa ett etiskt förhållningssätt
6 analysera och reflektera över vårdrelationens innehåll, betydelse och tillämpning inom intensivvård och postoperativ vård
7 reflektera över och tillämpa ett professionellt och problemlösande förhållningssätt, med förmåga till självreflektion och identifikation av egna fortsatta utvecklingsbehov
8 tillämpa och kritiskt analysera aktuell forskning i relation till kursens innehåll
9 identifiera och formulera ett problemområde med syfte, metod och etiska överväganden som har relevans för vårdvetenskap med inriktning mot intensivvård
Innehåll
Intensivvårdssjuksköterskans profession och kompetensområden
Lagar, förordningar och säkerhetsföreskrifter
Omvårdnadsprocessen
Omvårdnad och patientsäkerhet
Patientens och närståendes upplevelser
Mänskliga rättigheter och etiska aspekter
Vårdrelationen
Kvalitetskriterier för forskning
Vetenskapsteori och metoder
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av verksamhetsförlagdutbildning (VFU) och teori med föreläsningar, litteraturstudier, reflektions seminarium och studieuppgifter. Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till självständigt aktivt kunskapssökande, kritisk granskande analys av vetenskapligt baserad kunskap, ett reflekterande förhållningssätt och förmåga till samarbete. Under den verksamhetsförlagda utbildningen krävs 32 timmars närvaro per vecka.
Anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Genomgången kurs Medicinsk vetenskaplig fördjupningskurs 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 1 hp, avseende lärandemål 4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 1,5 hp, individuell skriftlig uppgift avseende lärandemål 4-5 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 1 hp, avseende lärandemål 8-9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, 4 hp avseende lärandemål 1-5 och 7. Under VFU sker ett obligatoriskt verksamhetsförlagt seminarium avseende lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd.
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
För PRA1 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE065.