Kursplan - Vårdvetenskap inom anestesisjukvård 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE129
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-06-15
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Dags för uppsats - Vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
3 uppl. : Studentlitteratur AB, 2017 - 192 sidor
ISBN: 978-91-44-11579-5 LIBRIS-ID: 20848022
Salutogent ledarskap : för hälsosam framgång
Solna : Fortbildning, cop. 2010 - 211 s.
ISBN: 9789170912306 LIBRIS-ID: 11731702
Encyclopedia of Management Theory
Sage Publications, 2013
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
10th ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer, 2016 - xiv, 784 s.
ISBN: 9781496300232 LIBRIS-ID: 19245684
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2017] - 262 sidor
ISBN: 978-91-44-11863-5 LIBRIS-ID: 21385235
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB, 2017 - 468 sidor
ISBN: 978-91-44-11243-5 LIBRIS-ID: 20900395
Artiklar
Creating appreciative learning cultures
Organizational Dynamics, 1995
Referenslitteratur
Clinical wisdom and interventions in acute and critical care : a thinking-in-action approach
2. ed. : New York : Springer, cop. 2011 - xxiii, 576 s.
ISBN: 9780826105738 LIBRIS-ID: 12292069
Effektiv kommunikation för säkrare vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 125 s.
ISBN: 978-91-44-07618-8 LIBRIS-ID: 12642779
-
Böcker
Omvårdnad på avancerad nivå : kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 264 s.
ISBN: 9789144071459 LIBRIS-ID: 14649029
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 181 s.
ISBN: 978-91-44-07323-1 LIBRIS-ID: 13374004
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 249 s.
ISBN: 978-91-44-07699-7 LIBRIS-ID: 13548872
Säker vård : att förebygga skador och felbehandlingar inom vård och omsorg
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2012 - 334, [2]
ISBN: 978-91-27-13093-7 LIBRIS-ID: 11926826
Nursing research : generating and assessing evidence for nursing practice
9.ed. : Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, cop. 2012 [dvs 2011] - xiv, 802 s.
ISBN: 9781605477084 (hardback) LIBRIS-ID: 12094617
Det goda teamet : om teamarbete, arbetsklimat och samarbetshälsa
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 190 s.
ISBN: 91-44-02065-1 LIBRIS-ID: 10260634
URL: Omslagsbild
Referenslitteratur
Clinical wisdom and interventions in acute and critical care : a thinking-in-action approach
2. ed. : New York : Springer, cop. 2011 - xxiii, 576 s.
ISBN: 9780826105738 LIBRIS-ID: 12292069
Effektiv kommunikation för säkrare vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 125 s.
ISBN: 978-91-44-07618-8 LIBRIS-ID: 12642779
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 512 s.
ISBN: 978-91-44-07104-6 LIBRIS-ID: 12642778
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig ytterligare fördjupad kunskap och förmåga inom vårdvetenskap med inriktning mot anestesisjukvård.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 analysera och tillämpa vårdprocessen, samt med ökad självständighet och i samverkan med patienten och närstående utforma en omvårdnadsplan till patienter med särskilda behov
2 identifiera och reflektera över etiskt eller på annat sätt komplexa vårdsituationer i samband med anestesisjukvård
3 identifiera och problematisera omvårdnadsåtgärder inom anestesisjukvård utifrån evidensbaserad kunskap
4 reflektera över och tillämpa ett professionellt och problemlösande förhållningssätt, samt medverka i teamarbete med förmåga till självreflektion och identifikation av egna fortsatta utvecklingsbehov
5 reflektera över och problematisera betydelsen av vårdkulturers, teamarbetets och samhällsstrukturens påverkan på vårdorganisationer
6 reflektera över innebörden och betydelsen av anestesisjuksköterskans ledarskap
7 identifiera och beskriva ett problemområde med relevans för anestesisjukvård och formulera ett syfte för en studie
8 analysera och tillämpa forskningsbaserad kunskap och forskningsmetoder med relevans för kursens innehåll
Innehåll
Vårdprocess och omvårdnadsplan till patienter med särskilda behov
Etiskt och andra komplexa vårdsituationer
Evidensbaserad kunskap
Professionellt förhållningssätt
Vårdkulturer, teamarbete och samhälle
Ledarskap
Forskningsprocessen och metoder
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom en kombination av föreläsningar, litteraturstudier, simulerings- övningar och studieuppgifter. Undervisningen sker både på campus och med stöd av webbaserade aktiviteter. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska utöka sin förmåga till självständigt aktivt kunskapssökande, kritisk granskande analys av vetenskapligt baserad kunskap, ett reflekterande förhållningssätt och förmåga till samarbete. Kursen innehåller både teoretisk och verksamhetsbaserad undervisning. Under den verksamhetsförlagda utbildningen krävs 32 timmars närvaro per vecka.
Anvisningar gällande verksamhetsförlagd utbildning, se studiehandledning.
Särskild behörighet
Medicinsk vetenskaplig fördjupningskurs 7,5 hp, Vårdvetenskap inom anestesisjukvård 1, 7,5 hp, Medicinsk vetenskap inom anestesisjukvård 1, 7,5 hp. Genomgången kurs Akutsjukvård 7,5 hp eller motsvarande.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 2 hp, individuell skriftlig uppgift lärandemål 1,2,3,8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, Inlämningsuppgift, 1 hp, parvis eller individuellt utförd inlämningsuppgift, lärandemål 7,8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRA1, Fullgjord verksamhetsförlagd utbildning, inkluderande reflektionsseminarium, 3,5 hp, avseende lärandemål 1-6,8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1 hp, lärandemål 5,6,8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1 och PRA1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
För PRA1 gäller begränsade examinationsmöjligheter.
I fråga om verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där tillgången på praktikplatser är begränsad ges endast ett omtentamenstillfälle/en omplacering, om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (MDH), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDH framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Vid beslut om underkännande av VFU i förtid ska MDH upprätta en individuell studieplan för studenten. Innan student erbjuds ny möjlighet till VFU skall de åtaganden som finns i studieplanen vara uppfyllda.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE067.