Kursplan - Interprofessionell hemrehabilitering för äldre
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SAA903
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete, Fysioterapi, Psykologi, Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-06-04
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Det goda teamet : om teamarbete, arbetsklimat och samarbetshälsa
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 190 s.
ISBN: 91-44-02065-1 LIBRIS-ID: 10260634
URL: Omslagsbild
Hälsofrämjande omvårdnad : bekräftande vägledning för att skapa sin egen hälsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 280 s.
ISBN: 9789144057309 LIBRIS-ID: 17899659
Åldrande och omsorgens gestaltningar : mot nya perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 208 s.
ISBN: 978-91-44-07356-9 LIBRIS-ID: 12751485
Övrigt
Tillkommer c:a 500 sidor enligt lärares anvisningar.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper i rehabiliterande förhållningssätt avseende den äldres mångdimensionella hälsa, samt färdigheter i interprofessionellt teamarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1 bedöma hälsa och hälsohinder samt möjlig utveckling utifrån individ, anhörig och professionellas perspektiv
2 identifiera den äldres egna gränser för värdigt liv och välbefinnande
3 identifiera stöd- och servicebehov, skälig boendemiljö och trygghet, samt aktiv och meningsfull tillvaro i gemenskap med andra
4 samverka och reflektera i interprofessionella team kring den äldre
5 utveckla ett rehabiliterande förhållningssätt grundat på att identifiera och stärka den äldres motivation för beteendeförändring
6 göra en basal bedömning av den äldres psykiska hälsa och psykosociala insatser för att förbättra densamma
7 utveckla förmågan att dokumentera, rapportera individens hälsa och välbefinnande utifrån etiska och kunskapsbaserade ställningstaganden
8 känna till vad som krävs för att medverka vid insamling av forskningsdata
9 utveckla förmågan att söka och värdera evidens utifrån brukarens perspektiv, professionellas beprövade erfarenhet och forskningsresultat
Innehåll
Dessa övergripande teman bearbetas utifrån olika ämnesområden och perspektiv:
Hälsa – värdigt liv och välbefinnande utifrån olika perspektiv
Teamarbete, professionell och personlig utveckling
Planering och gemensam målsättning för intensiv hemrehabilitering
Samtal, motivationsarbete och rehabiliterande förhållningssätt
Evidensbaserad praktik
Att delta i forskning
Undervisning
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, seminarier och studieuppgifter i grupp samt färdighetsträningar. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska utöka sin förmåga till aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet. Avsteg från detta krav kan göras om studenten bedöms äga förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Examination
GRU1, Gruppuppgifter, 3,5 hp, aktiv deltagande i utförande och bearbetning av gruppuppgifter (lärandemål 1-9), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, skriftlig PM (lärandemål 1-3, 5-7), betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1 hp, aktiv deltagande i presentationer och diskussioner av uppgifter (lärandemål 1-9), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1.
För kursintyg krävs aktivt deltagande i samtliga kursdagar och genomförande av gruppuppgifter samt seminarium.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Möjligheten att bli examinerad upphör sex månader efter avslutad kurs, om kursen inte ges igen.