Kursplan - Examensarbete - Specialistsjuksköterska inriktning distriktssköterska
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE095
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-05-29
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2012 - 590 s.
ISBN: 978-91-44-07135-0 LIBRIS-ID: 13537457
Dags för uppsats : vägledning för litteraturbaserade examensarbeten
Lund : Studentlitteratur, 2006 - 154 s.
ISBN: 9789144043159 (3. tr.) LIBRIS-ID: 10143411
Att vara opponent
Lund : Studentlitteratur, 2002 - 85 s.
ISBN: 91-44-02467-3 : 130:00 LIBRIS-ID: 8695119
Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning
2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur, 2008 - 215 s.
ISBN: 9789127100169 (inb.) LIBRIS-ID: 10558164
Övrigt
Ytterligare litteratur tillkommer utifrån vald metod i studentens examensarbete. Sådan litteratur väljs i samråd med handledare.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper inom vårdvetenskap med inriktning mot distriktssköterskans yrkesområde i primärvård. Dessutom ska studenten fördjupa och tillämpa sina kunskaper i vetenskapsteori, forskningsmetodik och forskningsetik genom ett examensarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 identifiera och avgränsa ett vårdvetenskapligt problemområde inom distriktssköterskans yrkesområde i primärvård och formulera ett syfte i relation till detta
2 systematiskt söka, analysera, värdera och kontrastera tidigare forskning relaterat till valt problemområde
3 identifiera, beskriva, tillämpa och värdera en för syftet relevant vetenskaplig metod
4 identifiera, tillämpa och värdera etiska aspekter i relation till examensarbetet
5 samla in, bearbeta, analysera samt värdera kvaliteten på data
6 beskriva och värdera sina resultat i ett examensarbete
7 kontrastera och värdera resultatet mot tidigare forskning samt eventuell teoretisk referensram
8 värdera resultatet i relation till samhällsrelevans och distriktssköterskors yrkesområde i primärvård
9 identifiera ytterligare behov av kunskapsutveckling avseende valt problemområde
10 kritiskt granska samt föra en vetenskaplig diskussion avseende eget och andras examensarbete
Innehåll
Självständigt vetenskapligt examensarbete; utvecklingsarbete, litteraturstudie eller empirisk studie
Forskningsprocessen
Vetenskaplig teori och metod
Forskningsetiska överväganden
Opponentskap
Respondentskap
Undervisning
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, handledning. Undervisningen syftar till utveckling av studentens självständiga kunskapssökande, förmåga att värdera och argumentera samt skriftligt dokumentera ett självständigt arbete.
Särskild behörighet
Vetenskaplig teori och metod inom vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, 7,5 hp, Folkhälsoarbete inom primärvård, 7,5 hp, Farmakologi och sjukdomslära inom primärvård 15 hp av 22,5 hp samt genomgången kurs i Barn och unga inom primärvård 15 hp eller Vuxna och äldre inom primärvård 15 hp, Ledarskap och förbättringsarbete inom primärvård 7,5 hp, eller motsvarande.
Examination
UPS1, Examensarbete, 7,5 hp, skriftligt examensarbete arbete med muntlig presentation. Granskning av annat självständigt arbete sker vid obligatoriskt seminarium. Examinerar lärandemål 1-10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter VAE033.