Kursplan - Folkhälsoarbete inom primärvård
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA065
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-05-29
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Folkhälsa som tvärvetenskap : möten mellan ämnen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 384 s.
ISBN: 978-91-44-04009-7 LIBRIS-ID: 11292022
Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 264 s.
ISBN: 9789144059068 LIBRIS-ID: 18472627
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144089157 LIBRIS-ID: 17038059
Motiverande samtal i hälso- och sjukvård : att hjälpa människor att ändra beteende
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 273 s.
ISBN: 9789144052625 LIBRIS-ID: 11584447
Den orättvisa hälsan : om socioekonomiska skillnader i hälsa och livslängd
1. utg. : Stockholm : Liber, 2012 - 376 s.
ISBN: 978-91-47-09975-7 LIBRIS-ID: 12346023
Ewles & Simnett Hälsoarbete
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s.
ISBN: 9789144073088 LIBRIS-ID: 13917481
Webbadresser
Artiklar
A review of settings-based health promotion with applications to sports clubs
Health promotion international, 2014, 29 (3), p 494-509,
Reconciling the difference between health promotion in nursing and general health promotion
International journal of nursing studies, 2009, 46, p 865-874,
Referenslitteratur
Jämlik vård : normmedvetna perspektiv
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2015 - 264 s.
ISBN: 9789144059068 LIBRIS-ID: 18472627
Salutogenes : om hälsans ursprung : [från forskning till praktisk tillämpning]
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 211 s.
ISBN: 9789147111336 LIBRIS-ID: 17978455
Health promotion and public health for nursing students
Second edition. : Los Angeles : Learning Matters, 2014. - 1 volume.
ISBN: 9781446275030 (pbk.) : LIBRIS-ID: 15215100
Home as a health promotion setting for older adults
Scandinavian journal of public health, 2014, 42(suppl 15), 36-40,
Foundations for health promotion
3rd ed. : Edinburgh : Elsevier, 2009
ISBN: 978-0-7020-2965-3 LIBRIS-ID: 11302668
Folkhälsan i Sverige : årsrapport 2014
Stockholm : Socialstyrelsen, 2014 - 112 s.
-
Böcker
Folkhälsa som tvärvetenskap : möten mellan ämnen
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 384 s.
ISBN: 978-91-44-04009-7 LIBRIS-ID: 11292022
Health literacy : teori och praktik i hälsofrämjande arbete
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 267 s.
ISBN: 9789144089157 LIBRIS-ID: 17038059
Motiverande samtal i hälso- och sjukvård : att hjälpa människor att ändra beteende
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 273 s.
ISBN: 9789144052625 LIBRIS-ID: 11584447
Ewles & Simnett Hälsoarbete
3., rev. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 439 s.
ISBN: 9789144073088 LIBRIS-ID: 13917481
Webbadresser
Referenslitteratur
Health promotion and public health for nursing students
Second edition. : Los Angeles : Learning Matters, 2014. - 1 volume.
ISBN: 9781446275030 (pbk.) : LIBRIS-ID: 15215100
Salutogenes : om hälsans ursprung : [från forskning till praktisk tillämpning]
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2015 - 211 s.
ISBN: 9789147111336 LIBRIS-ID: 17978455
Foundations for health promotion
3rd ed. : Edinburgh : Elsevier, 2009
ISBN: 978-0-7020-2965-3 LIBRIS-ID: 11302668
Folkhälsan i Sverige : årsrapport 2014
Stockholm : Socialstyrelsen, 2014 - 112 s.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap och förståelse för folkhälsoarbete inom primärvård på samhälls-, grupp- och individnivå. Vidare ska studenten fördjupa sin kunskap om begrepp och modeller inom hälsofrämjande arbete. Studenten ska kunna tillämpa etiska värderingar och beakta hälsoekonomiska aspekter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 definiera faktorer som påverkar hälsa och värdera betydelsen av dessa för olika grupper i befolkningen
2 identifiera, tillämpa och värdera yrkesspecifika kunskaper utifrån befolkningsindividualisering
3 identifiera, tillämpa och reflektera över epidemiologiska frågeställningar inom primärvård
4 reflektera över hälsoekonomiska frågeställningar relevanta inom primärvård
5 tillämpa och värdera begrepp och modeller för hälsofrämjande arbete på gruppnivå
6 identifiera, tillämpa och värdera etiska ställningstaganden i folkhälsoarbete
7 genomföra individuella hälsofrämjande och reflektera över pedagogiska förhållningssätt
Innehåll
Bestämningsfaktorer för hälsa och deras indikatorer
Social ojämlikhet i hälsa
Folkhälsa hos befolkningen ur internationellt, nationellt och lokalt perspektiv
Befolkningsindividualisering
Prevention av sjukdomar, screening och vaccinationer
Begrepp och modeller för planering och genomförande av hälsofrämjande arbete
Hälsoekonomi, kostnadseffektivitet inom primärvård
Etiskt förhållningssätt i folkhälsoarbete
Hälsopedagogik, pedagogiskt förhållningssätt och motiverande samtal
Undervisning
Undervisning sker som föreläsningar och seminarier. Undervisningsformerna syftar till att studenten ska träna självständigt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp.
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen inom omvårdnadsvetenskap eller vårdvetenskap. Om kandidatexamen saknas krävs kunskaper inom vetenskaplig teori och metod på grundnivå motsvarande 15 hp. Minst 24 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 2 hp, individuell inlämningsuppgift. Examinerar lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, Projektarbete, 4 hp, avseende hälsofrämjande arbete på gruppnivå. Examinerar lärandemål 3-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp. Examinerar lärandemål 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyg Väl godkänd på kursen krävs Väl godkänd på INL1 och PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter FHA037 och FHA044.