Kursplan - Vård och omsorg för personer med demens
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
VAE901
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2015-05-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Att möta personer med demens
2., [helt omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2011 - 368 s.
ISBN: 978-91-44-07232-6 LIBRIS-ID: 12333854
Demensboken : levnadsberättelse, upplevelse, fakta och förhållningssätt
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 156 s.
ISBN: 978-91-44-05313-4 LIBRIS-ID: 11193514
Värdighet i vården av äldre personer
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur AB, 2010 - 348 s.
ISBN: 978-91-44-05932-7 LIBRIS-ID: 11888839
Etikboken : etik för vårdande yrken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2013 - 406 s.
ISBN: 9789144059334 LIBRIS-ID: 14667027
Webbadresser
Nationella riktlinjer för vård och omsorg vid demenssjukdom 2010 : stöd för styrning och ledning
Stockholm : Socialstyrelsen, 2010 - 117 s.
ISBN: 978-91-86585-18-1 LIBRIS-ID: 11855352
URL: Fulltext
För vems skull? : om tvång och skydd i demensvården
Stockholm : Svenskt demenscentrum, 2010 - 111 s.
ISBN: 9789163378041 LIBRIS-ID: 12061989
URL: Fulltext
Teamarbete & förbättringskunskap : två kärnkompentenser för god och säker vård
Stockholm : Svensk sjuksköterskeförening, 2013 - 39 s.
Nationell utvärdering - vård och omsorg vid demenssjukdom 2014 : rekommendationer, bedömningar och sammanfattning
Stockholm : Socialstyrelsen, 2014 - 91 s.
Övrigt
Förutom ovanstående litteratur finns ytterligare obligatoriska vetenskapliga artiklar och rapporter relevanta för kursinnehållet. Dessa finns angivna i studiehandledningen.
Akademin för hälsa, vård och välfärd,
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om hur demenstillstånd i olika stadier påverkar livet för den drabbade och dennes anhöriga. Kursen syftar vidare till att studenten ska öka sin kunskap om metoder som kan främja mötet med personer med demenssjukdom.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 reflektera över värdegrundens betydelse för omvårdnad av personer med demenssjukdom
2 redogöra för konsekvenserna av ett handlings- respektive relationsetiskt förhållningssätt i relation till omvårdnadens utformning
3 redogöra för och diskutera hur demenstillstånd i olika stadier kan påverka livet för den drabbade själv, dennes anhöriga och vårdare
4 beskriva hur verbal och icke verbal kommunikation och kommunikationssvårigheter påverkar tillvaron för personer med demenssjukdom
5 beskriva och förklara beteendemässiga och psykiska symtom, följa upp åtgärder och behandling genom kvalitetsregister, samt kritiskt granska eget och andras förhållningssätt vid möten med personer med demenssjukdom
6 beskriva hur olika personalkategorier kan samverka i team för att möta och kompensera funktionsnedsättningar hos personer med demenssjukdom
7 beskriva och reflektera över innebörden av värdighet, regler och rättssäkerhet för personer med demenssjukdom
8 diskutera och söka vårdvetenskaplig forskning inom det aktuella området
Innehåll
Värdighet och etik i relation till omvårdnaden av personer med demens och psykisk ohälsa
Innebörden av olika demens- och psykiska ohälsotillstånd för patienten själv, dennes anhöriga och vårdare
Verbal och icke verbal kommunikation och kommunikationssvårigheter
Värdighet och livskvalitet i relation till beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom och psykisk ohälsa
Granskning och uppföljning av förhållningssätt, bemötande, åtgärder och behandling
Stödjande förhållningssätt, miljöer och metoder vid funktionsnedsättningar
Rättssäkerhet för personer med demenssjukdom
Aktuell vårdvetenskaplig forskning inom området
Undervisning
Utbildningen är mestadels på distans och bedrivs på virtuell kursplattform. Undervisningsformerna syftar till att de studerande ska träna aktivt kunskapssökande, samarbete, diskussion, argumentation och kritisk reflektion enskilt och i grupp utifrån deras yrkesområden.
Särskild behörighet
Personal som är anställda och verksamma i Västmanlands kommuners äldreomsorg.
Examination
INL1, Hemtentamen, 4,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-3, 6-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
NÄR1, Närvaro, 0,5 hp, obligatorisk närvaro vid 100 % av kursens föreläsningstillfällen, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande i kursens alla seminarier samt genomförda studieuppgifter inför dessa, avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl godkänd på kursen krävs VG på INL1. För närmare anvisningar se studiehandledning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd