Kursplan - Butiksförsäljning - shopping som vetenskap
Omfattning
3 hp
Kurskod
FOA817
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2014-10-16
Reviderad
2016-03-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Why we buy : shopping som vetenskap
Ny, rev. uppl. : Västerås : Forma Publishing Group, 2010 - 435 s.
ISBN: 978-91-534-3663-8 LIBRIS-ID: 11914858
Syfte
Syftet med kursen är att ge en övergripande bild av vilka strategier butiker använder sig av för att öka sin försäljning till olika kundgrupper. Den här kursen tittar både på hur shoppare beter oss i olika köpbeslutssituationer och på varför vi beter oss som vi gör, en stor del handlar också om företags påverkan på individen i olika situationer och med hjälp av olika tekniker.
Den praktiska tillämpningen syftar till att ge deltagaren en möjlighet att tillämpa det hen läst på en verklig situation, att analysera situationen och dra slutsatser.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska den deltagaren kunna:
- förstå hur olika typer av kunder agerar i en butik;
- känna till hur demografiska faktorer påverkar köpbeteende;
- identifiera hur butiker utformas och vilka tekniker som används för att få kunden att agera;
- planera och genomföra en butiksanalys och reflektera kring resultatet.
Innehåll
Kurslitteraturen går igenom hur butiker bör se ut för att locka kunder. Det handlar inte om traditionell marknadsföring utan t.ex. om hur varor och hyllor ska placeras och hur personalen ska agera. Det handlar också om att förstå vilka shoppare man vill locka till sig. På en mättad marknad handlar det ofta om att ta andras kunder snarare än att hitta nya, vilket betyder att mer försäljning till existerande shoppare är en mer givande strategi än att fokusera på att hitta nya.
Undervisning
Undervisningen sker via kommunikationsplattformen Blackboard. Under kursen ska deltagaren självständigt arbeta med kursmaterialet med hjälp av en studiehandledning, självtest samt en inlämningsuppgift. Som ett extra stöd i processen kommer vi att föreslå olika videoklipp eller artiklar, vilka kan vara på engelska.
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet eller reell kompetens.
Examination
Individuell inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
För att kunna tillgodogöra sig kursen på bästa sätt bör man ha en grundläggande kunskap om marknadsföring och kunskaper och erfarenheter om hur företag eller andra organisationer jobbar med marknadsföring mot konsumenter. Det går också bra om man har tillgodogjort sig motsvarande kunskaper på annat sätt för att uppfylla förkunskapskravet på reell kompetens.
Under kursen hålls inga träffar då detta är en distanskurs. Deltagaren förväntas vara aktiv via Blackboard. Examinationstillfället i kursen är obligatoriskt (se mer information i Studiehandledningen).