Kursplan - Sociala medier inom marknadsföring - mer än bara Facebook?
Omfattning
1.5 hp
Kurskod
FOA806
Giltig från
Vårtermin 2016
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2014-10-16
Reviderad
2016-03-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Marknadsföring och kommunikation i sociala medier
2., [omarb.] uppl. : Göteborg : Kreafon, 2013 - 160 s.
ISBN: 9789197981729 LIBRIS-ID: 14714134
Övrigt
Vetenskapliga artiklar och webblänkar kan tillkomma vid kursstart
Syfte
Syftet med kursen är att ge en övergripande bild av hur sociala medier kan användas som ett effektivt redskap inom marknadsföring.
Lärandemål
Efter kursen skall deltagaren kunna:
-förstå innebörden av vad fenomenet sociala medier innebär;
-känna till hur konsumentbeteendet ser ut på sociala medier;
-förstå hur sociala medier kan integreras i företagets markandsföring;
-analysera ett företags aktiviteter på sociala medier och reflektera kring resultaten
Innehåll
Kurslitteraturen på kursen behandlar det bakomliggande fenomenet till begreppet som vi idag kallar sociala medier och ger även en god bild över hur konsumentbeteendet ser ut på dessa. Dessutom förklaras hur sociala medier på ett effektivt sätt kan integreras i ett företags marknadsföringsaktiviteter.
Under kursen ska deltagaren självständigt arbeta med kursmaterialet med hjälp av inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och en eller flera självtester. I kursen kommer deltagaren även ges tips på relevanta artiklar ur både vetenskapliga tidskrifter och från andra trovärdiga källor. I kursen kommer även exempel ges för organisationer som använder sig av sociala medier på ett framgångsrikt sätt.
Undervisning
Undervisning ges i form av inspelade föreläsningar via kommunikationsplattformen Blackboard. Kursen innehåller inga obligatoriska träffar.
Särskild behörighet
30 hp företagsekonomi eller reell kompetens.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Deltagaren bör ha kunskaper inom marknadsföring eller motsvarande kunskaper via sitt arbete, så kallad reell kompetens.