Kursplan - Svenska som andraspråk för lärare i svenska för invandrare, 30 hp (Ingår I läraryftet)
Omfattning
30 hp
Kurskod
SSA001
Giltig från
Hösttermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2015-02-25
Status
Denna kursplan är inte aktuell och ges inte längre
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska få behörighetsgivande ämneskunskaper i svenska som andraspråk för undervisning i svenska för invandrare.
Lärandemål
1. redogöra för sfi som utbildningsform i ett historiskt och samhälleligt perspektiv
2. diskutera frågor om det mångkulturella samhället, om migration samt medias roll i relation till sfi och sfi-lärarens uppdrag
3. resonera kring begrepp som språk, kultur, etnicitet och identitet i relation till sfi-lärarrollen.
4. redogöra för svenskans struktur i ett tvärspråkligt perspektiv, samt strukturer som vållar svårigheter för andraspråksbrukare
5. översiktligt beskriva olika språk i jämförelse med svenska språket med avseende på formlära och syntax
6. exemplifiera och diskutera former för grammatikundervisning och bedömning
7. redogöra för och diskutera språktillägnande ur ett första och ett andraspråksperspektiv med fokus på vuxna inlärare
8. använda och förklara centrala begrepp inom området andraspråksinlärning
9. beskriva typiska inlärningsgångar och utvecklingsmönster vid andraspråksinlärning, samt föreslå undervisningsinsatser i relation till dessa
10. redogöra för och tillämpa modeller för språkutvecklingsanalys och relatera dessa till kursplanens kunskapskrav
11. diskutera faktorer som påverkar förmågan att tillägna sig språk i vuxen ålder
12. redogöra för svenskans fonologi i ett tvärspråkligt perspektiv med hjälp av grundläggande terminologi
13. beskriva och analysera inlärares talproduktion
14. stödja vuxna andraspråksinlärare i deras uttalsutveckling och föreslå lämpliga undervisningsinsatser
15. förklara förhållandet mellan ljudskick och stavning i ett tvärspråkligt perspektiv
Innehåll
- Utbildningsformen svenska för invandrare och dess kontext
- Sfi-lärarens roll och uppdrag inkl. individualisering
- Migration och kulturmöten
- Grammatikundervisningens vad, hur och varför
- Grammatik i ett tvärspråkligt och didaktiskt perspektiv
- Andraspråksinlärning och andraspråksutveckling hos vuxna
- Sociala och individuella faktorer som påverkar andraspråksutvecklingen
- Uttal och fonetik
- Analys av talat språk och uttal
- Läromedel och datorstödda verktyg
- Bedömning och betygssättning
Undervisning
Kursen ges på distans med två campusträffar per termin. För distansundervisningen används en kursplattform och videokonferensverktyg. Vissa moment genomförs i helgrupp och andra i seminarieform.
Särskild behörighet
Lärarexamen och intyg om huvudmannens godkännande. Se skolverkets webbplats www.skolverket.se/fortbildning
Examination
PRO2, Projektrapport, skriftlig inlämning. Grammatikundervisning och performansanalys, 2,5 hp avseende lärandemål 6. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN2, Tentamen, skriftlig tentamen. Vuxnas andraspråksinlärning och andraspråksutveckling, 5 hp avseende lärandemål 7, 8 och 11. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO3, Projektrapport, skriftlig inlämning. Andraspråksutveckling och bedömning, 2,5 hp avseende lärandemål 9 och 10. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO4, Projektrapport, muntliga och/eller skriftliga uppgifter. Uttalsutveckling, 2,5 hp avseende lärandemål 13 och 14. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN3, Tentamen, skriftlig tentamen. Svenskans ljudsystem, 5 hp avseende lärandemål 12 och 15. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd