Kursplan - Grundläggande teorier om ledarskap - hur fungerar ledarskap i praktiken?
Omfattning
1.5 hp
Kurskod
FOA808
Giltig från
Vårtermin 2015
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2014-10-16
Reviderad
2016-02-29
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Syfte
Kursen ger grundläggande kunskaper i teorier om ledarskap. I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv på nutida ledarskap och man får möjlighet att lära sig mer om de dominerande teorier och idéer om ledarskap och ledare som forskare kommit fram till under de senaste decennierna. Betydelsen av efterföljare och efterföljarskap kommer att introduceras i kursen och i det sammanhanget diskuteras ledarskapet som en form av social interaktion.
Lärandemål
Efter kursen skall deltagaren kunna:
- Kritiskt granska teorier, modeller och centrala begrepp inom ledarskapsområdet
- Beskriva och förklara ett ledarskapsproblem.
- Analysera och diskutera ledarskapsproblem med hjälp av kurslitteraturen
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper i ledarskap. I kursen presenteras aktuella teorier om ledare och ledarskap. Med hjälp av kurslitteraturen får man en förståelse för begrepp som chefskap, ledarskap och efterföljarskap. Man får också studera och diskutera ledarskapet i praktiken samt fundera över om det finns ett svar på frågan: Hur ser det rätta och mest effektiva ledarskapet ut?
Under kursen ska deltagaren självständigt arbeta med kursmaterialet med hjälp av olika typer stöd för lärande som exempelvis inspelade föreläsningar, instuderingsfrågor och en eller flera självtester. I kursen kommer deltagaren även ges tips på relevanta artiklar ur både vetenskapliga tidskrifter och från andra trovärdiga källor.
Undervisning
Kursen är en webbaserad kurs utan fysiska träffar. Den bygger på deltagarens förmåga att studera självständigt. Självrättande test underlättar för deltagaren att uppskatta och värdera sitt eget lärande.
Särskild behörighet
Grundläggande behörighet eller reell kompetens. För förklaring se Övergångsbestämmelser nedan.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Deltagaren bör ha kunskaper på gymnasienivå inom ämnena svenska, engelska och samhällskunskap eller motsvarande kunskaper via sitt arbete, så kallad reell kompetens.